Mercedes visar insidan på sin tyska batterifabrik

2020-06-03 10:01  
Inom tio år ska Mercedes erbjuda tio olika IQ-modeller. Foto: Your Car

För första gången låter Mercedes allmänheten få en glimt av batteriproduktionen i tyska Kamenz. En av nio anläggningar som ska tillverka en halv miljon batterier om året.

Mercedes har ambitionen att hela deras modellprogram ska finnas tillgängligt i elektrifierade versioner – och Innan året är över kommer man ha lanserat 20 plug-in hybrider. Det rapporterar Inside EV:s.

Tillverkaren ser hybridtekniken som en brygga till ren elektrifiering. Beräkningar visar att 90 procent av bilresorna ligger under fem mil. Det innebär att laddhybriderna i många fall kan klara av åkturen utan att aktivera förbränningsmotorn.

Men ren batteridrift är framtiden, enligt tillverkaren – och inom tio år ska Mercedes erbjuda tio olika IQ-modeller. Det avslöjas i klippet nedan.

Läs mer: Audi tar ett viktigt steg för batteriåtervinning

Där visar biltillverkaren för första gången insidan på sin batterifabrik i Kamenz. Jörg Burzer från Mercedes-Benz ledningsgrupp demonstrerar bland annat en 170 meter lång produktionslina där 384 battericeller förs samman med en tolerans på två mikrometer.

Biljätten har plöjt ner en dryg miljard euro i sina nio batterifabriker förlagda till sju platser på tre kontinenter. Enligt planen ska de årligen spotta ut en halv miljon batterier avsedda för rena elbilar, hybrider samt laddhybrider,

Mest centrala är dock de två fabrikerna i Kamenz, nära Dresden i östra Tyskland. De agerar kompetenscenter för samtliga av Mercedes batterianläggningar. Fabrikerna uppfördes 2012 respektive 2018 och drivs i dag av det helägda underbolaget Deutsche Accumotive.

Här ligger Mercedes batterifabriker:

Två anläggningar i Kamenz, Tyskland.

En anläggning i Bangkok, Thailand.

En anläggning i Peking, Kina.

En anläggning i Jawor, Polen, med start 2020.

Två planerade anläggningar i Stuttgart-Untertürkheim, Tyskland under konstruktion.

En anläggning i Tuscaloosa Alabama, USA som började byggas 2018.

En planerad anläggning i Sindelfingen, Tyskland.

John Edgren

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt