Energi

Lantmännen till attack:

- Vi gör inte "fuletanol"

De svenska bönderna slår ifrån sig mot kritiken att svensktillverkad etanol skulle vara sämre från miljösynpunkt än vanlig bensin. "Vi gör inte fuletanol", säger Erik Herland, näringspolitisk chef på Lantmännen.

Publicerad

Erik Herland uttalar sig för Vetenskapsradion, som tidigare i veckan sände en intervju med FN-organet FAO:s nordiska representant Christina Edenfeldt.

Hon var kritiskt till den ohämmade satsning på etanolbränsle av ettårsgrödor som vete och majs, som kräver goda åkerjordar, mycket vatten, mycket konstgödsel och mycket fossil energi, vilket gör etanol lika dåligt för miljön som bensin.

Inte bättre än bensin och diesel
- Det går åt mer fossil energi vid framställning av etanol än vad man skulle fått ut om man kört på diesel med god förbränning och bensinsnåla bilar, sade Christina Edenfeldt i intervjun med Vetenskapsradion.

Etanol som tillverkas av grödor i tropikerna mer energieffektiva än den veteenanol som tillverkas i Sverige och kräver inte lika mycket fossilt bränsle för att tillverka bränsleetanol.

Lika bra som brasse-etanol
Men på Sveriges största etanoltillverkare, Agroetanol i Norrköping, säger man att FAO inte har hängt med i utvecklingen och att utsläppen av växthusgaser från svensk etanoltillverkning är mycket låga, nästan i nivå med braliansk sockerrörsetanol.

- Den genomsnittliga minskningen av utsläppen blir mellan 65 och 75 procent av vår etanol jämfört med bensin, säger Erik Herland till Vetenskapsradion.

"Har inte tittat på vår fabrik"
Enligt Erik Herland tar Agroetanol tillvara på flera biprodukter som räknas in i minskningen av koldioxidutsläpp. Från Agroetanols fabrik kommer fjärrvärme , el och djurfoder som biprodukter.

- FAO bygger antagligen på gamla undersökningar. Vi vet att FAO aldrig har studerat svensk etanol. De har inte tittat på modern teknik, säger Erik Herland.

"Men det finns också fuletanol"
Han kallar sin egen etanol för ”finetanol” och säger att FAO:s kritik kan vara berättiga vad gäller viss typ av amerikansk ”fuletanol”.

- Det finns ute i världen etanolfabriker som dels använder brunkol eller fossilgas för processen, dels inte utnyttjar biprodukterna. Den typen av etanol ska vi inte använda, säger Erik Herland.

Ska pröva annat än vete

De rekordhöga spannmålspriserna skapar bekymmer för Agroetanol, som nu utvärderar andra råvaror till exempel sockerbetor, majs, sorghum och tapioca.

Den nuvarande fabriken i Norrköping producerar årligen cirka 55 miljoner liter etanol, som i huvudsak går till låginblandning i vanlig bensin.

Men efter tillbyggnad höjs kapaciteteten till 210 miljoner liter etanol per år. Den nya fabriken, som kostat 1,2 miljarder kronor, tas i drift i höst.

Efterfrågan på etanol som drivmedel väntas dock öka kraftigt eftersom EU väntas besluta om att öka låginblandningen av etanol i bensin från fem procent till tio procent.