Kunderna ger eljättarna sämst betyg

2016-11-28 07:33  
Foto: Pixabay

Gapet är stort mellan de elhandelsbolag som får bäst respektive sämst betyg när Svenskt kvalitetsindex (SKI) mäter kundnöjdheten inom energibranschen.

Bland bolagen i botten när privatkunder ger betyg finns jättarna Fortum, Vattenfall och Eon, som får betyg under godkäntgränsen 60.

I toppen finns elbolag fokuserar på hållbar och förnybar energi, eller har en stark lokal anknytning: OX2 Vindel, Luleå energi och Trollhättan energi.

Energibranschen som helhet tappar i kundnöjdhet jämfört med 2015. Andelen kunder som har lågt förtroende för branschen har ökat med 7 procentenheter. Det är framför allt kundnöjdheten bland elnätskunderna samt elhandelns privatkunder som drar ner totalbetyget, enligt SKI.

För det tidigare Fortumägda elnätsbolaget Ellevio är det ett särskilt brant fall bland privatkunderna, till det historiskt låga betyget 46,3.

Företagskunderna inom fjärrvärme går däremot emot trenden och höjer kundnöjdheten jämfört med 2015, enligt SKI.

Mer om: Elbolag

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt