Köp ett vindkraftverk<br></br>till din nya elhybridbil

2007-11-06 14:19  
En elhybridbil och ett par andelar i ett vindkraftverk - det är visionen hos föreningen Svensk Vindkraft.Illustration: Ingemar Franzén.

När elbilarna börjar rulla på allvar kommer vindkraftsindustrin att erbjuda bilägarna att köpa andelar i vindkraftverk. 45 TWh bilbränsle ska kunna ersättas med 10 TWh vindkraftsel, säger vindkraftsutredaren Nils Andersson.

- Den bild vi ser framför oss är att man kopplar samman bilen med ett paket av förnybar elektricitet, till exempel andelar i vindkraftverk så att man kan köpa "bränslet" till självkostnadspris, säger Nils Andersson.

Nils Andersson är en veteran inom den svenska elbranschen. Han har tidigare varit vd för Svenska Kraftverksföreningen, direktör på Vattenfall och statens utredare av det nuvarande systemet med gröna elcetifikat.

I dag är han konsult med uppdrag från bland annat organisationen Svensk Vindkraft som har 70 medlemsföretag bland vindkraftstillverkare, vindkraftsbolag, projektörer, investerare, konsultföretag, advokatbyråer och försäkringsbolag.

Tanka el på parkeringsplatsen
- Så kallade plug-in-bilar kommer att finnas från i stort sett alla biltillverkare inom en inte allt för avlägsen framtid. Någon måste se till att de kan "tankas" med el. Det vill vi i vindkraftsindustrin göra tillsammans med bilindustrin - bygga upp en infrastruktur med laddningsstationer både på bensinmackar, i garage och på parkeringsplatser, säger Nils Andersson.

Hans uppdrag är att göra en komplett "SOU-utredning" för att lägga på politikernas bord i april nästa år. I dag presenterade han en delrapport, som beskriver vindkraftsindustrins målsättning att bygga ut vindkraftsproduktionen till 25 TWh årligen till år 2020. Det är 25 gånger så mycket vindkraftsel som produceras i dag.

Elförbrukningen ökar
De svenska elföretagens forskningsorganisation Elforsk har tagit fram ett material som visar att utsläppen av koldioxid skulle minska med närmare 80 procent om vi ersätter dagens personbilar med plug-in-teknik och eldrift.

70 procent av körsträckan körs i ren eldrift, resten med en förbränningsmotor som drar 0,5 liter per mil.

Då minskar drivmedelsförbrukningen från 5 miljarder literr bränsle till under 1 miljard liter.

Energiförbrukningen minskar då från cirka 45 TWh till cirka 10 TWh samtidigt som elbehovet ökar med 10 TWh, enligt Elforsks utredning.

Och det är dessa 10 TWh ny elförbrukning som Svensk Vindkraft vill täcka med vindkraftsel.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt