Kokande vätska kyler elbilen

2009-09-28 14:00  
Doktoranden Tannaz Harirchian och professor Suresh Garimella kyler kretsar Foto: Andrew Hancock

Hur kylvätskor som värms till koktemperatur beter sig i mikrokanaler kan vara avgörande för hur effektiva elbilar kan bli.

Kylvätskor som tillåts koka i kylkanalerna leder bort värme mer effektivt än om kylmediet håller en temperatur under kokpunkten. Men hur vätskor beter sig när de kokar i tjockare kylkanaler skiljer sig från hur de beter sig i mikrokanaler.

För att studera vad som händer om vätska ska användas för att kyla elektronik i exempelvis elbilar har forskare vid Purdue University genomfört en rad studier och fått fram formler för hur kanalerna behöver utföras för bästa kyleffekt.

Tillsammans med bildelsleverantören Delphi undersöker man hur dielektriska vätskor, sådana som inte leder ström, kan användas för att kyla kretsar som används i miljöer där temperaturen plötsligt kan stiga dramatiskt.

Genom höghastighetsfilmning har man noterat att bubblorna som uppstår vid kokningen inte blir sfäriska som i grövre kylkanaler. När kylkanalerna är i mikrometerskala kan bubblorna se ringformade ut eller som avlånga klumpar.

Professor Suresh Garimella och hans studenter har studerat kylkanaler så små som 100 gånger 100 mikrometer. Testresultaten bestående av höghastighetsfilmer finns nu i en databas. Vid en konferens om kylning av it-system 7 -9 oktober i Leuven i Belgien ska Garimella och doktoranden Tannaz Harirchian redogöra för resultaten.

Med vätskekylning kan elektronikkretsar byggas upp i flera våningar i stället för att spridas ut på kretskort över större ytor, och med krav på kylfläktar och flänsar. Det ger effektiv och samtidigt kompakt elektronik som är önskvärd inom bilindustrin, flygindustrin men inom datorindustrin.

Håkan Abrahamson

Mer om: Elbilar batteri

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt