Energi

Jättebygget ska omvandla dansk vind-el till drivmedel

Projektet ser en potential för att elöverskottet från havsbaserad vindkraft kan ge 50 000 ton drivmedel om året. Foto: Vattenfall

Blåsiga dagar kommer anläggningen på Jylland att ta hand om överskottselen från havsbaserad vindkraft. Via elektrolys skapas grön ammoniak som ska driva fartyg – och bli konstgödsel.

Publicerad

Danskarna var tidiga med vindkraft på land och först i världen med havsbaserade verk. I dag står snurrorna för mer än en tredjedel av landets elproduktion – inte utan draghjälp från Vestas, världens största tillverkare av vindkraftverk.  

Nu vill danskarna utnyttja den gröna elen för omställningen av två av landets paradgrenar: transporter till havs och jordbruket. Snart kommer Esbjerg på Jyllands västkust att få Europas största anläggning för så kallad power-to-x, som i det här fallet omvandlar landets havsbaserade vindkraft till gröna bränslen för shippingindustrin. Det meddelar initiativtagaren Copenhagen Infrastructure Partners i ett pressmeddelande.

Man ser en potential för att den årliga produktionen kan landa på 50 000 ton drivmedel, som även skulle kunna användas av lastbilar och andra tunga fordon. Anläggningen kommer dessutom att framställa miljövänligt gödsel för jordbruket, och förväntas kunna täcka Danmarks totala behov. I dag importeras 100 procent av konstgödslet, som framställs med stora mängder naturgas eller kol.

Utgångspunkten för samtliga produkter är grön ammoniak som skapas via elektrolys, med en kapacitet på 1 GW. Processen är mycket energikrävande, men tanken är att produktionen ska vara flexibel och kunna dras igång på högvarv när det blåser som mest och elen är som billigast.

– Vi skruvar upp produktionen till max när det blåser så mycket att vindkraftverken redan har täckt Danmarks normala förbrukning och exportmöjligheterna är uttömda. I det läget kan vi gå in och ta om hand om elöverskottet, så att man inte behöver stoppa vindkraftverken, säger Michael Hannibal vid Copenhagen Infrastructure Partners till Finans.dk.

Bolaget förväntar sig att anläggningen kommer att bidra till en minskning av koldioxidutsläppen med 1,5 miljoner ton per år, vilket är lika mycket som om cirka 730 000 bilar permanent skulle tas ur drift. Till detta alstras ett så stort värmeöverskott att det skulle räcka till för att värma upp en tredjedel av hushållen i Esbjerg, vars kommun har över 100 000 invånare. Bygget är tänkt att stå klart 2026.

Projektet drivs av fondförvaltaren Copenhagen Infrastructure Partners i samarbete med rederierna AP Møller Mærsk och DFDS samt DLG, Arla och Danish Crown. Enligt Michael Hannibal planerar Copenhagen Infrastructure Partners att uppföra flera likadana anläggningar kring Nordsjön.