Energi

Jakten på elbilens katod

Werner Tillmetz

Katoderna i litium-jonbatterier för mobiltelefoner passar inte i batterier för elbilar. Nu letar forskarna nya katodmaterial.

Publicerad

Dagens litium-jonbatterier för mobiltelefoner och bärbara datorer har katoder av litiumkoboltoxid. De lämpar sig både av kostnadsskäl och säkerhetsskäl inte för användning i batterier för elbilar.

Forskare vid centrum för solenergi och vätgasforskning i Baden-Würtemberg (ZSW) kommer på mässan Achema i Frankfurt 11 - 15 maj visa materialkombinationer som lämpar sig bättre till katoder i litium-jonbatterier, som måste klara temperaturintervall mellan - 30 °C och + 80 °C.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här