Energi

”Infrastrukturen är största problemet”

Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl.

ANALYS. Ny Teknik fick provköra en bränslecellsbil från Hyundai i Stockholm i veckan. Själva körningen är ingen stor sak: Bilen uppför sig ungefär som andra moderna bilar i samma storlek. Eldriften gör den tyst och nästan larvigt lättkörd.

Publicerad

Det stora är att flera av världens största biltillverkare har beslutat att serietillverka bränslecellsbilar för konsumentmarknaden. Toyota, Hyun­dai och Honda räknar med att bygga tusentals bilar under nästa år. Om två år följer Nissan, Ford och Daimler efter. Senast 2020 kommer BMW, VW och GM.

Hyundai tycker att det är mödan värt att frakta upp två bränslecells­bilar till Stockholm för att intressera svenska medier, trots att den enda tankmöjligheten i Sverige ligger i Malmö.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här