Energi

Ikeas pengar sätter fart på Alelion

Alelions vd Torbjörn Sundström i golfbilen som drivs med Alelions batterier.
Svetsning av batteripaketen till EV Adapt. Varje batteripaket består av 16 parallellkopplade battericeller med en kapacitet på 160 Wh.
Alelions batteripaket monteras på en motor- och växellådstrippad Fiat 500 i EV Adapts och Alelions kombinerade batteri- och bilfrabik.
Batteriet till den elbrivna Fiat 500-bilen består av 96 batteripaket med totalt 1 500 battericeller som väger 125 kilo.
Batteripaketet monterat och klart. Hittills har 50 Fiatbilar konverterats till eldrift.
Batteridriven golvbagskärra är ett av de specialområdet som Alelion kommit in på.
Städmaskiner är ett annat området för Aleilions batterier.
Kalmar Motors nya hybriddrivna flygplansdragare TBL 50 används av SAS på Kastrups flygplats.

Med 48 friska miljoner på fickan ska Torbjörn Sundström förvandla Alelions hantverksmässiga batteritillverkning till en supermodern fabrik för specialbatterier.

Publicerad

I somras gick det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform in med 28 miljoner kronor i Alelion Batteries och förra veckan följde Ikeas riskkapitalbolag Ikea Greentech efter med 20 miljoner kronor.

Det ger de två riskkapitalbolagen nästan 50 procent i Alelion. Resten ägs av grundarna; ett tiotal personer jämte det nischade riskkapitalbolaget Pegroco Invest.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här