Ikea vann på ännu plattare paket

2009-10-15 14:10  
Mats Rignell, deputy supply chain manager på Ikea, och Jeanette Skjelmose, social & environmental manager.

Ikea har lyckats sänka sina priser med 20 procent de senaste sju åren tack vare transportsmart design. För den prestationen vann Ikea priset Posten Logistic Award i dag.

Ikea har gjort något som många andra företag ryggar för – att sätta företagets miljöpåverkan, sustainability, i fokus och vara förvissad om att det också lönar sig krasst ekonomiskt. Även i lågkonjunktur.

- För oss går sustainability hand i hand med vår småländska sparsamhet. Sustainability har blivit en integrerad del i vår affärsutveckling, säger Jeanette Skjelmose och Mats Rignell till Ny Teknik.

De förklarar sin filosofi med att man producerar samma nytta med minskad mängd naturresurser.

- Vi designar möbler och förpackningar så att de fyller lastpallen bättre än tidigare.

- Vi har till exempel tagit fram en platt modell av Ektorpsoffan för självmontering, säger Jeanette Skjelmose, som är miljöchef på Ikea.

Bytt ut lastpallen mot plastlister
Till och med lastpallen har ändrats. De gamla trälastpallarna ersätts av tunna papp-pallar eller av lastlister av plast i hörnen av lastpaketen. Listen har små klackar på undersidan så att gaffeltrucken kommer åt att lyfta.

- Vi gör hellre möbler av bräderna än att använda dem till lastpallar. Dessutom slipper vi dyrbar och utrymmeskrävande retur av lastpallarna. Platslisterna tar nästan ingen plats alls, säger Mats Rignell, chef för Ikeas hela leveranskedja.

Direkt från fabrik till butik
Förutom att man lyckats fylla lastpallarna bättre och sparat energi och pengar har direktleveranserna från tillverkare till varuhus ökat kraftigt och minskat kostnaderna för mellanlager.

För sju år sedan gick bara 1,6 miljoner kubikmeter direkt till varuhusen. Nu är går 11-13 miljoner kubikmeter direkt från fabriken till varuhusen.

- Det har bidragit till att vi kunnat fyrfaldiga effektiviteten i vår ”supply chain”. För sju år sedan hanterade vi från 8 miljoner kubikmeter prylar, idag 27-29 miljoner kubikmeter utan att vi är fler personer inblandade, säger Mats Rignell.

Posten Logistics Award

Finalisterna i år var:

Astra Zenecaför sin nya europeiska distributionslogistik.

Ikeaför att har förändrat hela sitt logistikupplägg från inköp, design, produktion och distribution.

Svenska Retursystemför sitt branschgemensamma system för returlådor och pallar i dagligvarubranschen.

Volvo Cars för sin reservdelsförsörjning genom Local Distribution Centers.

Juryns motivering till Ikea:

IKEA har sedan drygt fem år utmanat, ifrågasatt och förändrat hela sin globala logistik. Från inköp/sourcing till design, produktion och distribution till företagets 260 varuhus världen över. Den nya logistiken har avgörande betydelse för verksamhetens fortsatta tillväxt och lönsamhet samt dess sociala- och miljömässiga ansvarstagande.

Priset har delats ut sedan 2002.

Tidigare vinnare har varit:

2008– Sony Ericsson

2007 – Hennes & Mauritz

2006– Danaher Motion

2005– AdLibris

2004– Dustin

2003– Svenska Spel

2002– Bergman & Beving

Lars Anders Karlberg

Mer om: Logistik Ikea

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt