IBM bygger billigt batteri utan kobolt

2019-12-19 15:54  
IBM:s batterilabb. Foto: IBM Research

It-jätten IBM säger sig ha tagit fram ett nytt batteri med hjälp av material från havsvatten. Prestandan ska kunna utklassa dagens litiumjonbatterier på flera punkter.

Det nya batteriet bygger på tre nya material som enligt IBM aldrig tidigare har kombinerats i ett batteri. Exakt vilka de tre materialen är avslöjar inte bolaget, men de ska kunna utvinnas från havsvatten. Därmed menar bolaget att det är möjligt att använda mer skonsamma utvinningstekniker än dagens gruvbrytning.

IBM-batteriet ska inte behöva några tungmetaller och bolaget lyfter särskilt fram att det kan tillverkas utan nickel eller kobolt. Både nickel och kobolt riskerar att bli bristämnen för batteritillverkningen framöver och särskilt brytningen av kobolt i Kongo har kritiserats på grund av barnarbete och vidriga arbetsvillkor. Nyligen stämdes teknikjättarna Apple, Google, Microsoft och Tesla i USA av flera kongolesiska familjer vars barn har dödats eller skadats vid koboltbrytning i Kongo.

Kan lämpa sig för flera applikationer

IBM avslöjar få detaljer om det nya batteriet men strör generöst lovord kring dess potential. Inledande tester visar att det kan optimeras så att det slår dagens litiumjonbatterier på flera punkter. Det ska vara billigare att tillverka, ha en låg brandrisk och kunna laddas snabbare. På fem minuter ska 80 procents laddning uppnås. Påståendena är dock omöjliga att bedöma när informationen är så knapphändig.

It-jätten hävdar att batteriet i framtiden kan lämpa sig för användning elbilar, flygplan och energilager i elnäten.

Men än så länge befinner sig batteriet i ett tidigt forskningsstadium. Genom samarbete med biltillverkaren Mercedes-Benz, elektrolytleverantören Central Glass och batteriproducenten Sidus hoppas IBM kunna ta det till marknaden.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt