Hennes miljöblöja gör succé utomlands

2009-02-24 23:00  

Marlene Sandberg lanserade en svensk miljöblöja redan på 1990-talet. Hittills har framgångarna varit störst i Storbritannien. I år räknar hon med genombrott i USA.

Varför finns det inget miljövänligare alternativ?

Den frågan ställde sig Marlene Sandberg när hon var småbarnsmamma i början av 1990-talet.

Hon startade företaget Naty för att utveckla en egen miljöblöja. Vätskeskyddet byttes mot en majsfilm, mängden absorberande plastkorn minskades och det oljebaserade fluffmaterialet som sprider kisset ersattes av material som tillverkas av potatis och majs.

- Blöjan är baserad på komposterbara material till 70 procent, säger Marlene Sandberg, nu vd för Naty.

Numera säljs företagets blöjor

i flera länder, däribland Storbritannien, Nederländerna, Finland och Danmark. Omsättningen har vuxit kraftigt de senaste åren och landade i fjol på 165 miljoner kronor.

Och Marlene Sandberg räknar med fortsatt tillväxt.

- I år räknar vi med ett verkligt genombrott i USA, där en stor affärskedja ska gå vidare med en lansering, säger hon.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt