Här ska framtidens batterier tillverkas

2007-10-23 23:00  
ETC Battery miljonsatsar på ny typ av litiumjonceller.

Det svenska företaget ETC Battery planerar att starta en fullskalig produktion av litiumjonbatterier. Därmed blir man först i Europa. - Vi är inne i en mycket känslig fas, säger Håkan Sandberg, styrelseordförande i ETC Battery.

Just nu pågår upphandling av maskiner för tillverkningen, som ska ske

i Tudors gamla batterifabrik i Nol.

Vem som ska finansiera projektet omges av stort hemlighetsmakeri.

En fullskalig tillverkning av litiumjonbatterier är ingen billig affär. Bedömare med branscherfarenhet räknar med ett investeringsbehov på runt 100 miljoner kronor, där den högautomatiserade maskinutrustningen tar större delen.

- Vi har arbetat med att hitta finansiering i flera år, säger Mikael Fjällström, handläggare på Energimyndigheten.

Energimyndigheten har 2006-2007 stöttat med ett villkorslån på 900 000 kronor, som bland annat har använts till en förstudie till produktionen samt en affärsplan.

Nu är företaget redo att gå vidare. Finansieringsfrågan ser ut att vara löst, och förberedelserna för produktionsstart pågår för fullt på Tudors gamla fabriksområde i Nol. Att lägga produktionen utomlands har aldrig varit aktuellt.

- Arbetskostnaden är en så liten del och maskinerna kostar lika mycket, oavsett om man ställer dem i Kina eller i Sverige, säger Håkan Sandberg.

Batterierna som ska tillverkas i Nol är av en ny typ med litiumjärnfosfat, som katodmaterial.

Det nya materialet har löst de säkerhetsproblem som finns i de klassiska litiumbatterierna. Där innehåller katoden kobolt, som lätt börjar brinna vid överhettning.

ETC har samarbetat med Ångströmlaboratoriet, där professor Josh Thomas gjort banbrytande arbete med litiumjärnfosfat som katodmaterial.

Litiumjärnfosfatbatterier är relativt nya och tillverkas av ett antal företag i världen. Bland de mer kända finns amerikanska A123 Systems, som tillverkar batterierna i exklusiva handverktyg, och som även har ett samarbetsavtal med GM om hybridbatterier.

Marknadsbedömare anser att efterfrågan på säkra litiumjonbatterier är oerhört stor för närvarande, både från bilföretagen som vill ha batterier till elhybrider, tillverkare av handhållna verktyg, och exempelvis sol- och vindkraftföretag med behov av energilager.

En annan jättemarknad är bärbara datorer, handdatorer och mobiltelefoner, som har upplevt säkerhetsproblem med den äldre typen av litiumbatterier. Förra året inträffade exempelvis flera bränder och explosioner som tvingade datorföretag och batteritillverkare att återkalla miljontals batterier för miljardbelopp.

Bolaget ETC Battery bildades 2007 och ägs av en grupp privata investerare och ETC Battery and Fuel Cells Sweden AB, som i sin tur ägs av stiftelsen Energiteknikcentrum i Nol. Stiftelsen ägs i sin tur av Chalmers, KTH, Lunds tekniska högskola, Business Region Gothenburg, Göteborg Energi, Ale kommun och EKA Chemicals.

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt