Forskare är higgsbosonen på spåren

2012-07-04 09:34

Forskare vid Cern har hittat bevis för en ny partikel som kan vara Higgsbosonen. De två forskargrupper som letat partikeln klassar resultatet som trovärdigt. Det kan förklara hur all materia får massa.

Forskare vid två av experimenten i Cern, CMS och Atlas, är ense om att de upptäckt en ny partikel. Det kan vara Higgsbosonen, den tidigare hypotetiska partikeln som båda grupperna letat efter. Det skulle i så fall vara en av den moderna fysikens största upptäckter. Higgsbosonen ska enligt partikelfysikens standardmodell vara en del av "higgsfältet" som ger partiklar massa.

De båda experimenten använder data från partikelacceleratorn Large Hadron Collider i Cern. Dagens tillkännagivande är ett resultat av många månaders analys av data från körningar i acceleratorn.

Forskarna understryker att det behövs mer arbete för att visa att det verkligen är standardmodellens Higgsboson som hittats.

Niklas Dahlin