Fordonsgas blir Svanenmärkt

2008-11-12 15:58  
Svanenmärkt gas (foto Fordonsgas)

Fordonsgas i Göteborg blir först med att få ett Svanenmärkt drivmedel. Nu hoppas företaget på ett ännu närmare samarbete med Volvo.

Den fordonsgas som nu fått licens från Svanen består till hälften av förnybar biogas, hälften fossil naturgas.

- Den är runt 3 kronor billigare att köra per mil än bensin, säger Bo Ramberg, VD för Fordonsgas Sverige AB.

- Dessutom är utsläppen av koldioxid 45 procent mindre.

Fordonsgas bildades 1998 och ägs idag av Dong Energy och Göteborg Energi. Hittills har företaget öppnat 27 tankställen i västra Sverige.

Under hela bolagets existens har man haft ett nära samarbete med AB Volvo och Volvo Personvagnar via det västsvenska nätverket Transportutveckling i storstad (Trust).

Rent konkret ledde det till att Volvo PV utvecklade Volvo V70 Bi-fuel, som gick på både gas och bensin.

Modellen fick stor uppmärksamhet, men lades ner 2007. Biltillverkaren motiverade beslutet med att modellen inte var lönsam.

Istället satsade Volvo på etanol och diesel i modellprogrammet.

I dag storsatsar både VW och Mercedes på gasbilar i Europa. Med Svanenmärkningen i bagaget hoppas Fordonsgas på ett nytt samarbete med Volvo.

Har ni några konkreta projekt på gång?

- Det vill jag inte kommentera, säger Bo Ramberg.

Svanenmärkningen

För att Svanen ska miljömärka ett drivmedel måste det uppfylla flera krav, bland annat:

• klara ett gränsvärde för energiåtgången

• minska växthuseffekten jämfört med fossila bränslen

• komma från certifierad och hållbar odling av råvara, eller från avfall och restprodukter

• inte leda till ökade hälsoproblem

Andra drivmedel som kan komma ifråga för Svanenmärkning är biodiesel, E85 och olika blandningar.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt