Flytande biogas i ombyggda dieselbussar

2010-05-25 15:22  
Tankning av ombyggda dieselbussar med flytande biogas i Uppsala. Foto: Nobina Sverige

I dag var det premiärvisning för Upplandstrafikens två ombyggda biogasbussar – gamla Volvobussar som konverterats till gasdrift för cirka en halv miljon styck. "Som hittat", säger bussbolaget Nobina som äger bussarna.

Den ena av de två ombyggda bussarna körs med 100 procent flytande biogas och andra med en mix av biogas och diesel.

- Kostnaderna för konverteringen till denna typ av gasdrift uppgår till en bråkdel av vad en ny gasbuss kostar. Preliminärt rör det sig om 10-20 procent av de cirka 3,5 miljoner kronor som en ny gasbuss kostar, skriver Jonas Wittefeldt, miljöchef på Nobina Sverige (fd Swebuss) i ett pressmeddelande.

Bussarna som byggts om är av modellerna Volvo B12M från 2002, med DH12D340-motorer som gått cirka 130 000 mil.

I projektet med konverteringen av dieselbussar till gasdrift finns Uppsala Lokaltrafik, Nobina Sverige, Scandinavian Biogas och Biogas Öst.

Biogasen är nedkylt till minus 160 grader, både i tankningsanläggningen och i tanken ombord på bussen. Den flytande gasen förångas först i samband med förbränningen i motorn.

Den går lika bra på naturgas, skriver Nobina i pressmeddelandet om Dual Fuel-projektet.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt