Den ena av de två ombyggda bussarna körs med 100 procent flytande biogas och andra med en mix av biogas och diesel.
- Kostnaderna för konverteringen till denna typ av gasdrift uppgår till en bråkdel av vad en ny gasbuss kostar. Preliminärt rör det sig om 10-20 procent av de cirka 3,5 miljoner kronor som en ny gasbuss kostar, skriver Jonas Wittefeldt, miljöchef på Nobina Sverige (fd Swebuss) i ett pressmeddelande.
Bussarna som byggts om är av modellerna Volvo B12M från 2002, med DH12D340-motorer som gått cirka 130 000 mil.
I projektet med konverteringen av dieselbussar till gasdrift finns Uppsala Lokaltrafik, Nobina Sverige, Scandinavian Biogas och Biogas Öst.
Biogasen är nedkylt till minus 160 grader, både i tankningsanläggningen och i tanken ombord på bussen. Den flytande gasen förångas först i samband med förbränningen i motorn.
Den går lika bra på naturgas, skriver Nobina i pressmeddelandet om Dual Fuel-projektet.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.