Finska palmoljedieseln<br></br>i svenska mackar i höst

2007-05-16 10:48  

I oktober lanserar bensinstationskedjan OKQ8 det nya dieselbränslet NExBTL från det finska oljebolaget Neste. Neste har blandat i 20 procent animaliska och vegetabiliska fetter i dieseln - mest palmolja men också fett från slakteriavfall.

OKQ8 har döpt sin biodiesel till Eco 20 och kommer att sälja den på 366 stationer i höst. På sikt ska alla företagets stationer få pumpar med Eco 20. Priset blir detsamma som för vanlig diesel och förbrukningen är också densamma.

- Detta är ett stort steg mot en diesel helt fri från fossil olja, säger OKQ8:s miljöchef Camilla Slunge Dowling.

Eco 20-dieseln uppges minska utsläppen av koldioxid med cirka 12 procent.

- Vi kommer att också testa högre inblandning av biobränsle för att senare kunna lansera en ännu miljövänligare diesel, säger Camilla Slunge Dowling.

Omdiskuterad palmolja
Ny Teknik har i flera artiklar beskrivit Nestes arbete med den nya biodieseln.

Den första generationen byggde helt på en blandning av diesel och palmolja.

Palmolja är en av de billigaste vegetabiliska oljorna, men är mycket omdiskuterad på grund av de miljöproblem som palmoljeodlingarna skapar, bland annat skövling av regnskogar.

Från FAME till BTL
En sådan process går i branschen under beteckningen FAME, Fatty Acid Methyl Ester.

Den mest använda varianten av den här metoden i Sverige är RME, som bygger på rapsolja.

I den andra generationens blanddiesel, den som nu är aktuell under namnet NExBTL, har Neste också fått in animaliska fetter, i huvudsak slakteriavfall i processen, men fortfarande dominerar den billiga palmoljan.

I nästa generation, den tredje generationen som går under beteckningen BTL, räknar Neste med att kunna använda förgasat skogsavfall och annan biomassa och med Fischer-Tropsch-processen göra syntesgasen flytande. BTL är en förkortning för Biomass to Liquid.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt