Finland bygger första gröna motorvägen

2010-08-23 11:20  

Om sex år ska europaväg E18 från Åbo i väster till den hårt trafikerade gränsstaden Vaalimaa vid ryska gränsen bli världens första koldioxidneutrala motorväg för alla typer av ”gröna” fordon.

Det är i alla fall förhoppningen hos projektledningen i staden Loviisa öster om Helsingfors som håller i de sista 13 milen motorväg mot ryska gränsen.

Planerna omfattar inte bara tankstationer för elbilar utan också lokalt producerad biogas och etanol.

-         Det existerar inget annat liknande projekt. Det här kommer att bli ett exempel för världen, säger projektledaren Aki Marjasvaara till nyhetsbyrån AFP.

För att bilförarna verkligen ska uppleva att de kör på en grön motorväg ska det finnas informationstavlor som visar hur mycket utsläpp bilen ger när man passerar.

Vägbelysningen blir också ”grön” i så motto att belysningen släcks när det inte finns några bilar på vägen.

Projektgruppen i Loviisa stad är i slutfasen med en konkret rapport om kostnader och olika alternativ att åtstadkomma en grön motorväg.

I mars nästa år kommer rapporten och om allt går vägen kan bygget sättas igång nästa höst.

-         Men först måste vi få klartecken att projektet är tillräckligt stort och intressant för att få EU-stöd, säger Aki Marjasvaara.

I grova drag ligger investeringen på 700 miljoner euro, motsvarande nästan 7 miljarder svenska kronor. 2016 ska vägen vara klar.

I Sverige har kommunerna utefter E14 mellan Trondheim i Norge och Sundsvall i Sverige redan mutat in begreppet Green Highway.

Det är en ambitiös satsning på laddstationer för elbilar så att man ska kunna ta sig de 45 milen utan att få batteritorsk.

Förutom i Sundsvall och Trondheim finns laddstationer i Borgsjö, Bräcke, Östersund, Krokom, Åre, Meråker och Stjördal. Och fler stationer är på gång.


 

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt