Fartygsbränsle dödar allt fler

2007-11-09 10:39  
Dödliga utsläpp från containertrafiken

Den tjockolja som de flesta stora fartygsmotorer förbränner släpper ut avgaser som dödade 60.000 människor 2002. Om fem år har dödssiffran stigit dramatiskt, visar en ny studie.

Värst drabbas människor som bor i Hongkong, Shanghai och Shenzhen, men även kustområden i Europa innebär ökad risk för att dö i sjukdomar orsakade av det ohälsosamma bränslet.

Nästa månad publicerar ACS Journal en rapport som visar att dödstalen kommer att öka från 60.000 personer år 2002 till 82.000 personer om fem år.

Bränslet som de stora katedralmotorerna drivs med är tjockolja som nästan kan liknas med asfalt. Den tjockflytande oljan innehåller två tusen gånger mer svavel än dieselolja som används i bilarnas dieselmotorer i Europa och USA.

Även om USA och EU kommer att skärpa kraven på fartyg som anlöper hamnar i dessa områden så saknas regler på de flesta håll i världen.

28 procent av världens containertrafik passerar förbi Hongkong och Shenzhen, rapporterar nyhetsbyrån ap. Arthur Bowring vid Hongkongredarna samarbetsorganisation tror inte på frivilliga överenskommelser för att få redare att byta motorer och bränsle.

- Internationella regler är enda sättet att gå över till renare bränslen med en försäkran att merkostnaden inte blir till en nackdel, säger han till ap.

Nyligen publicerade sjöfartsorganisationen Intertanko en rapport som visar att rederierna måste ställa in sig på hårdare lagstiftning och nödvändigheten av att byta till renare bränslen för att ha en chans att i framtiden trafikera områden som EU och USA.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt