Etanolbilar är ute - <br></br>elhybrider är inne

2008-02-14 11:28  
En svensk elbil som Ny Tekniks tecknare Jonas Askergren ser den. Foto: Jonas Askergren

Det är bättre att använda biomassa för att producera el och värme i stora industristiella anläggningar och köra bilar på el i stället för etanol. Den slutsatsen fick rikdagens trafikutskott sig till livs på torsdagsförmiddagen.

Alldeles nyss avslutades trafikutskottets ”hearing” med forskare och energiexperter på riksdagshuset i Stockholm.

FN-organet FAO:s nordiska representant Christina Engfeldt talar om Konflikten mellan biobränsle- och livsmedelsproduktion, Peter Ahlvik från Nätverk Ecotraffic talade om drivmedelsproduktion i ett livscykelperspektiv och energiprofessorn Harry Frank redogjorde för kungliga vetenskapsakademiens syn på energisituationen.

Men först lade två av de mest framstående energiforskarna i Sverige, Jonas Åkerman från KTH och Max Max Åhman från LTH, fram sin rapport om ”de förnybara drivmedlens roll att minska transportsektorns klimatpåverkan”.

De två forskarna bekräftar de slutsatser om förnybara drivmedel som varit kända sedan en tid tillbaka:

1. Att storskalig etanoltillverkning från vete och majs inte är långsiktigt hållbar, varken ekonomiskt, resursmässigt eller ur ett klimatperspektiv.

2. Att sockerrörsetanol däremot kan ha en framtid för sig, även om den bara räcker till 5-10 procent av världens drivmedelsanvändning.

3. Att biodrivmedeläven på lång sikt bara kommer att räcka till en begräsad del av transportsektorn.

4. Att biogasfrån rötning av avfall och slam har positiva miljöeffekter men bara räcker till en liten del av transportsektorns energibehov.

5. Att andra generationens drivmedel från förgasad vedråvara och annan biomassa till väte, biometan, metanol och syntetisk diesel DME har framtiden för sig – om tekniken utvecklas som det är tänkt.

6. Att det effektivaste är att använda tillgänglig bioenergi för kombinerad el- och värmeproduktion i kraftvärmeverk och industriella processer.

7. Att en ökad andel eldrifti form av plug-in-hybridbilar, batterifordon och spårtrafik är en viktig komponent på vägen mot klimatmålet att inte jordens medeltemperatur ska stiga mer än två grader.

8. Att närmare hälftenav personbilsresandet kan vara elektrifierat till 2050.

SVT 24Direkt sänder utfrågningen i efterhand fredagen den 15 februari klockan 11.00-13.30.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt