En Big Mac och lite el, tack!

2009-01-28 13:25  

En Big Mac och fullt batteri, tack. Så kan det låta på McDonald’s i framtiden. Redan i vår planerar hamburgerkedjan att installera en första laddstolpe i Stockholm.

- Tanken är att kunderna ska kunna ladda medan de äter, säger Petra Dahlman, ansvarig för frågor som rör hållbar utveckling hos McDonalds i Sverige.

I framtiden planerar hamburgerkedjan att installera fler stolpar på andra håll i Sverige.

Utbyggnaden ska ske i samarbete Svenska Elföretagens forsknings- och utvecklingsbolag, Elforsk.

- Vi ska hjälpa McDonalds med vår kunskap och erfarenhet när det gäller utbyggnad av infrastruktur för laddning av fordon, säger Stefan Montin, programchef på Elforsk.

Elforsk har under 2009 och 2010 en budget på 10 miljoner kronor för att stödja den här typen av projekt.

Tanken är att utvecklingsbolaget ska fungera som en resursbank för elföretag, kommuner, landsting, företag och andra som vill bygga laddstolpar för elbilar och laddhybrider.

I dag finns bara några hundratal elbilar i Sverige. Elindustrin har en vision om att det ska rulla minst 600 000 eldrivna fordon i Sverige till år 2020.

Om det ska bli verklighet krävs det ett väl utbyggt nätverk av laddstolpar runt om i Sverige. Det måste också skapas en modell för hur betalningen ska gå till.

McDonalds första stolpe är på 230 V och klarar en strömstyrka på 16 A. Den har ett uttag för enfas och ett för trefas.

- Här ska man kunna koppla upp sig en halvtimma eller fyrtiofem minuter för att göra en kompletterande laddning, säger Anders Mälström på Eldon, som tillverkar laddstolpen.

Enligt professor Josh Thomas vid Ångströmlaboratoriet i Uppsala kan en halvtimmas laddning vid den här typen av stolpe räcka till i bästa fall ett par mils körning,

- Men det beror helt på vilket batteri och vilken bil vi talar om, tillägger han.

Vill man ha ”full tank” vid McDonalds – och har ett batteri som rymmer 10 kWh - innebär det cirka 4-6 timmars laddning.

På den tiden hinner man smälla i sig minst 6 Big Mac-menyer, enligt Ny Tekniks egna snabbmatsspecialister. Det inkluderar även mättnadsfaktorn.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt