Energi

Elsparande kräver enkla tjänster

Det räcker inte att ge människor detaljerad statistik över hur mycket el de använder. Om man vill minska användningen av el krävs det också att folk är engagerade och att tjänsterna är enkla att använda. Det är slutsatsen i en ny rapport från Lunds universitet.

För tio år sedan gav Skånska Energi sina kunder möjlighet kontrollera hur mycket el de använder per timma. Trots att abonnenterna fick möjlighet följa den egna konsumtionen i detalj minskade inte deras användning av el – den steg.

- Många hushåll tyckte att tjänsten var för krånglig att lära sig, säger en av rapportförfattarna, civilingenjören Elin Ersson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här