Energi

Elhybridtrucken ska bogsera jumbojet

Truckarna ska vara eldrivna och försedda med räckviddsförlängare i form av en liten dieselmotor.

Två svenska företag ska bygga en elhybridtruck som kan bogsera de tyngsta jumboplanen. Militär teknik från SEP är en nyckelingrediens.

Publicerad

Tyska Lufthansa vill minska på bränslekostnaderna, och samtidigt markera en grön profil, när man nu väljer att beställa en truck som ska bogsera de allra största planen i hangarer och på flygplatsen.

Och man vänder sig till svenska Kalmar Motor AB som är en erfaren tillverkare av truckar för att bogsera flygplan på flygplatser runt om i världen. Företaget har sedan några år en mindre elhybridtruck på programmet, med en effekt på 150 kW.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här