Deras solbil drivs av vinden som en segelbåt

2019-10-10 15:54  

Den 13 oktober körde Vattenfall Solar Team köra 3 000 kilometer fossilfritt med sin solbil driven av sol- och vindenergi. Tävlingen går ut på att snabbast ta sig från Darwin i norr till Adelaide i södra Australien.

Den 13 oktober startade Bridgestone World Solar Challenge i Australien som är världens största solkraftstävling. Svensk/nederländska laget Vattenfall Solar Team från Delft University of Technology var på plats och tävlade mot dussintals andra lag med sin solbil NunaX. Det är inte första gången för bilen på banan som tidigare kallats Nuna9, men i år har den gjorts både mindre och lättare, och drivs inte bara på energi från solen utan även med vindenergi.

Läs mer: De ska köra 300 mil – med hjälp av solen

Vid tidigare tävlingar har vinden varit ett hinder, men nu kommer solbilen, som liknar en katamaran, att använda den till sin fördel.

– Den asymmetriska formen gör att sidvinden och bilens fart samverkar och skapar något som kan jämföras med en medvind. Den kan sägas fungera som en segelbåt. Man kan se hur energianvändningen från solpanelerna minskar ordentligt eftersom vinden skjuter på, säger chefsingenjören Fères Hassan i ett pressmeddelande.

Under en presentation avslöjades bilens ”hemliga vapen”, en teknik som är inspirerad av hajskinn. En tunn film med små ribbor placerade på solbilen ska förbättra aerodynamiken ytterligare genom att sänka luftmotståndet vid högre farter.

– Vi är väldigt stolta över att kunna använda ”hajskinn”, säger Max van der Waals, 22 år och Vattenfall Solar-teamets aerodynamikexpert. Vi har deltagit i den här tävlingen i tjugo år och detta är första gången den här tekniken används på en solbil. Det är väldigt sällan man får chans att använda den, ens på vanliga bilar, säger han i ett pressmeddelande.

Tävlingssträcka över 300 mil

Även programvaran i NunaX har uppdaterats så att bilen ska kunna köras från Darwin till Adelaide så smidigt som möjligt, bland annat så har skärmen som visar föraren information fått en bättre utformning. Men i slutändan är det solpanelerna som måste leverera.

– Solpanelerna på NunaX är bättre placerade så att vi kan utnyttja den australiska solen optimalt. Panelerna har också en extra skyddsbeläggning med prismastruktur. Den ger ett extra ljusinflöde eftersom det ljus som reflekteras från solcellerna fångas upp och kan återanvändas, säger Fères Hassan.

Bridgestone World Solar Challenge arrangeras vartannat år och pågår under 2019 mellan 13-20 oktober från Darwin till Adelaide i Australien, en sträcka på över 300 mil. Tävlingen lockar studentteam från hela världen att prova sina specialbyggda solbilar.

Fakta: Bridgestone World Solar Challenge

I år har hittills 48 lag kvalificerat sig för Bridgestone World Solar Challenge.

Från svenska lärosäten deltar fyra lag, samtliga i klassen Challenger där bäst medelhastighet avgör.

  • MDH Solar Team från Mälardalens högskola med fordonet Viking
  • Halmstad University Solar team från Högskolan i Halmstad med fordonet Heart Three
  • JU Solar Team från Högskolan Jönköping med fordonet Axelent.
  • Chalmers Solar Team från Chalmers tekniska högskola med fordonet Alfrödull.

Den andra klassen heter Cruiser och går ut på att transortera fyra personer med så låg energiförbrukning som möjligt tvärs kontinenten.

Ellinor Molin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt