De storsatsar på drivmedlet som ska ersätta fossilbaserad bensin

2021-06-21 07:23  
Snart inleder Preem tillverkningen av förnybar bensin gjord av sågspån vid raffinaderiet i Lysekil. Arkivbild. Foto: Thomas Johansson/TT

Snart inleder Preem tillverkningen av förnybar bensin gjord av sågspån vid raffinaderiet i Lysekil.

Sågspånen ska omvandlas till så kallad pyrolysolja på Pyrocells anläggning i Gävle. Pyrocell är samägt av Preem och Setra.

Oljan processas sedan vid Preems raffinaderi i Lysekil. Under de närmaste två åren ska 50 000 ton pyrolysolja processas på anläggningen, skriver Preem i ett pressmeddelande.

Läs mer: Volvo Cars testar nya finska förnybara bensinen: ”Stor potential”

Hittills har inte utvecklingen av förnybar bensin gjord av rester från skogen kommit lika långt i utvecklingen som förnybar diesel.

"Vårt långsiktiga mål är att producera cirka 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel 2030 vilket innebär att vi kan minska koldioxidutsläppen med 12,5 miljoner ton, motsvarande 20 procent av Sveriges totala utsläpp, säger Peter Abrahamsson, chef för Hållbar utveckling på Preem i pressmeddelandet, utan att ange hur stor del av den mängden som ska utgöras av biobensin.

De första testerna i den katalytiska krackern, som ska tillverka biobensinen, har just inletts i Lyeskil. I det första skedet ska 300 ton pyrolysolja behandlas. Senare blir det en längre provdrift där 50 000 ton pyrolysolja ska processas under två år.

Vid årskiftet kommer kravet på inblandning av förnybara bränslen i bensin, den så kallade reduktionsplikten, att ökas. Till 2030 ska koldioidutsläppen från bensin ha minskat med 28 procent. Ny Teknik skrev nyligen att hoppet står till biobensinen, som i stort sett bara finns på forskningsstadiet än.

TT / Ny Teknik

Mer om: Preem Bensin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt