Dålig reklam för japanska kärnkraften

2011-03-15 23:00  

Problemen i de japanska kärnkraftverken efter jordbävningen kommer olägligt för den japanska kärnkraftindustri.

<p>Japan har det senaste decenniet seglat upp som en ledande aktör på kärnkraftmarknaden i världen. Tre japanska tillverkare finns i den lilla skara </p> <p>i världen som numera bygger kärnkraftverk.</p> <p>Hitachi, Mitsubishi och Toshiba var tidigare företag som byggde upp det japanska kärnkraftprogrammet. Men genom allianser med utländska tillverkare har dessa tre gett sig ut på världsmarknaden och erbjuder nu kärnkraftslösningar i länder över hela världen.</p> <p>Hitachi har samarbete med den amerikanska tillverkaren General Electric, och hoppas därmed på framgångar på den amerikanska marknaden när intresset för kärnkraft vaknat efter det långa nybyggnadsuppehållet efter Harrisburgolyckan 1979.</p> <p>Mitsubishi har lierat sig med franska Areva, som exempelvis bygger den försenade tryckvattenreaktorn Olkiluoto 3 i Finland. Mitsubishi-Areva marknadsför en speciell reaktorlösning i Europa, men är även aktiva i USA och Asien.</p> <p>Toshiba äger sedan några år den tidigare amerikanska tillverkaren Westinghouse och har gjort sig av med elektroniktillverkning, för att i stället satsa på energiproduktion, och främst då kärnkraft.</p>

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt