Chemrecs USA-projekt på is - nu står hoppet till Ö-vik

2009-08-12 07:43  

Det amerikanska pappers- och massaföretaget New Page hoppar av samarbetet med svenska Chemrec om förgasning av svartlut. Chemrec satsar i stället på ett nytt, stort förgasningsprojekt i Örnsköldsvik.

- Ja, det är riktigt. New Page lägger projektet på is på grund ekonomiska problem. Minskad efterfrågan på magasinspapper gör att New Page inte kommer att göra några stora investeringar det närmaste året, säger Chemrecs vice vd Jonas Rudberg till Ny Teknik.

Men i informationen från New Page låter det litet annorlunda.

Där skyller man på att kostnaderna för Chemrec-projektet vid pappers- och massabruket i Michigan skenat och att det krävs större investeringar än beräknad för att anpassa den existerande massabruksprocessen till den nya förgasningsprocessen.

- Ja tyvärr har New Page valt att vinkla det på det sätter. Men vi anser fortfarande att det är ett bra projekt och tror att de kan komma att väckas till liv igen när tiderna är bättre, säger Jonas Rudberg.

I en passus ipressmeddelandet från New Page säger företagsledningen att det faktiskt finns en möjlighet att New Page gör en ny bedömning av projektet när tiderna blivit bättre.

Bygger fullskaligt i Örnsköldsvik
Jonas Rudberg säger att Chemrec fått betalt för det arbete som man gjort för New Page och att man nu ställer in siktet på den planerade förgasningsanläggningen vid Domsjös massafabrik i Örnsköldsvik.

- Det är en större investeringar än den i USA. Domsjöprojektet är budgeterat till cirka 3 miljarder kronor mot knappt 2 miljarder kronor för New Page, säger Jonas Rudberg.

Domsjöprojektet är en fullskaleanläggning för tillverkning av biobränslena DME och metanol.

Söker 500 miljoner i statligt stöd
Chemrec har för Domsjöprojektet sökt investeringsbidrag på 500 miljoner kronor från Energimyndigheten och är ett av fem utvalda projekt som kommer att få bidrag.

Chemrec ska nu under hösten ta fram en komplett underlag för Domsjöprojektet.

Frågan är om Chemrec kan få så mycket som man söker för. Energimyndigheten har bara 875 miljoner totalt att dela ut till de fem projekten.

- Visst kommer det att bli konkurrens om bidragen, men vi satsar helt och fullt på att vi får 500 miljoner kronor, säger Jonas Rudberg.

Första spadtaget i Piteå den 18 december
Chemrecs är redan inkopplat på ett mindre drivmedelsprojekt som finansieras med pengar från EU:s sjunde ramprogram och svenska Energimyndigheten.

Vid Chemrecs pilotfabrik i Piteå skaChemrectillsammans med den danska DME-specialistenHaldor Topsötillverka biobränsle av Chemrecs syntesgas som görs genom förgasning av svartlut från Smurfit Kappas pappers- och massabruk i Piteå.

Den 18 september tas första spadtaget för den nya anläggningen och nästa sommar ska tillverkningen starta - en försening med fyra månader jämfört med den ursprungliga planen.

Volvo basar för Bio-DME-projektet
AB Volvo är koordinator för projektet Bio-DME, som ska producera biologiskt DME-bränsle till 14 nybyggda lastbilar som Volvo tar fram för just detta projekt.

Förutom Chemrec, Harold Topsö och Volvo är fyra andra företag med i projektet.

1. UnderleverantörsföretagetDelphisom leverera insprutningssystemen till Volvos motorer.

2. Det franska olje- och gasbolagetTotal, som tar fram en global specifikation för DME som drivmedel och som nyutvecklar smörjmedel för DME-motorer.

3. DrivmedelsföretagetPreem, som ska bygga tankstationer för Bio-DME i Piteå, Stockholm, Göteborg och Jönköping.

4. Energitekniskt CentrumETCi Piteå är med och tar fram ny kunskap om syntesprocessen.

Så säger säger Volvo om DME-bränslet
"Ur helhetssynpunkt betraktar Volvokoncernen DME (dimetyleter) som ett av de effektivaste förnybara bränslena. Det är ett bränsle med extremt låga utsläppsnivåer och som dessutom är koldioxidneutralt om det tillverkas av biomassa."

"En dieselmotor kan köras på DME utan att utan att man behöver göra alltför omfattande justeringar. DME är billigt att producera och också relativt enkelt att hantera och distribuera."

Den nya fabriken ska kunna leverera 4-5 ton DME dagligen. Drivmedelsföretaget Preem ser till att det finns tankstationer och Volvo att det finns 14 DME-lastbilar på plats.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt