Catl har tillverkat battericell med energitäthet över 300 Wh/kg

2019-04-09 10:30  
Foto: BMW

Den kinesiska batteritillverkaren Catl har lyckats tillverka litiumjonceller som innebär ett rejält fall framåt i energitäthet.

Litiumjontekniken fortsätter att utvecklas i takt med att. ingenjörerna blir gradvis bättre på att packa materialen och göra justeringar av kemin för att bibehålla stabiliteten.

Kinesiska Contemporary Amperex Technology (Catl), en av världens största tillverkare av litiumjonceller, har nu lyckats bygga en battericell med en energitäthet på 304 wattimmar per kilo. Det rapporterar China Daily med hänvisning till den kinesiska statliga nyhetsbyrån Xinhua.

De batterier som i dag monteras i elbilar har typiskt en energitäthet på mellan 200 och 250 Wh/kg.

Läs mer: Innolith hävdar att deras nya batteri ger elbilar 100 mils räckvidd

Catls chefsforskare Wu Kai säger att den höga energitätheten har uppnåtts genom ett koboltbaserat anodmaterial samt en ny metod för att ytbehandla katoden.

Catl tillverkar huvudsakligen prismatiska celler med kemin NMC, det vill säga nickel, mangan och kobolt. Som referens kan nämnas att Tesla i stället använder sig av cylindriska celler från Panasonic med kemin NCA (nickel, kobolt och aluminium).

Cellerna från Catl med energitätheten 304 Wh/kg har ännu bara tillverkats på prov. I sin ordinarie produktion ligger Catl på upp till 240 Wh/kg.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt