Bush storinvesterar i <br></br>etanol från cellulosa

2007-09-06 07:25  

President George W Bush har tagit till sig av kritiken mot att använda majs och spannmål för att tillverka etanol. Den amerikanska regeringen satsar nu miljarder för att ersätta majsen med cellulosa.

I USA förs en het debatt om att ätbar majs används för att tillverka etanol.

Världsmarknadspriset på majs har ökat dramatiskt sedan man började göra etanol av majs och USA får skulden.

President Bush har nu lyssnat på kritiken och vill istället använda cellulosa, till exempel från majsblast, träflis eller energigrödor, för att göra drivmedelsetanol.

I februari i år satsade den amerikanska regeringen 2,5 miljarder kronor i sex nya bioraffinaderier för cellulosa-etanol.

Fullt utbyggda ska de producera närmare 500 miljoner liter om året. Bushs mål är att etanol ur cellulosa ska konkurrera prismässigt med bensin senast år 2012.

Jakten på tredje generationens biobränsle
Det stora intresset för biobränslen i USA gör samtidigt nya forskningsbolag till hett villebråd för riskkapitalisterna.

Spannmålsetanol är den första generationens biobränsle, cellulosaetanol den andra.

Det senaste året har de öst pengar över bolag som utvecklar tredje generation biobränslen, det vill säga att med bakteriers hjälp utvinna bensinlika kolväten ur olika råvaror - till exempel butanol, hexanol och oktan.

Richard Branson investerar
Den brittiske entreprenören Richard Bransons riskkapitalbolag Virgin Fuels har till exempel investerat i 30-mannabolaget Gevo som använder bakterier för att tillverka butanol.

Gevo är en avknoppning från California Institute of Technology. Man tänker göra butanol av olika slags biomassa - resterna av sockerrör, majsskälkar och blast samt olika slags snabbväxande gräs.

Andra exempel är LS9 och Amyris Biotechnologies (se artikel på länken här till höger) som utvecklar biobaserade alternativ till diesel och bensin med genmanipulerade bakterier.

- Etanol är till för att dricka, inte att köra bil på. De molekyler som vi tittar på för framtidens biobränslen är mer lika bensin och diesel, säger Berleyprofessorn Jay Keasling, en av grundarna till Amyris, i veckans nummer av Ny Teknik.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt