Bränsleceller ska driva Londons taxibilar i OS

2008-06-13 12:36  
Den nya taximodellen TX4 kommer att få elmotorer och bränsleceller till sommar-OS 2012. Foto: Londont Taxi International

När London blir värd för sommar-OS 2012 kommer Londonluften att kännas friskare. Då ska delar av Londons taxiflotta köras på elmotorer drivna av avgasfria, vätgasdrivna bränslecellssystem.

Det är fyra företag som är involverade i projektet – taxitillverkaren London Taxis International, bränslecellsföretaget Intelligent Energy, bilföretaget Lotus och konsultföretaget TRW Conekt.

Tillsammans ska man utveckla en bränslecellshybrid av den senaste modellen av LTI:s taxibilar, TX4.

Ett vätgasdrivet bränslecellssystem monteras in i motorrummet på TX4-bilarna och ger ström till elmotorerna som är monterade på hjulen.

Bilarna ska kunna köras en hel dag utan att behöva tanka på nytt vätgasbränsle. De kommer upp i en maxhastighet på 120 kilometer i timmen och tack vare eldriften accellererar de snabbare än bensinbilarna vid rödljusen.

Företaget Intelligens Energy samarbetar med flygplanstillverkaren Boeing, motorcykeltillverkaren Suzuki och biltillverkaren PSA Peugeot Citroën.

- Våra tekniska team har redan lyckats integrera bränslecellssystem i motorcyklar och flygplan, säger Henri Winand, vd för Intelligent Energy i East Midlands i ett pressmeddelande.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt