Billigaste DNA-analysen hittills

2009-11-06 09:54

När den första mänskliga arvsmassan kartlades var prislappen i miljardklass. Nu påstår ett amerikanske företag att de läst av hela genomet hos en människa för 10 000 kronor.

Företaget Complete genomics i Kalifornien har bara några år på nacken och har tidigare stuckit ut hakan och sagt sig kunna pressa priset rejält för att läsa av kompletta mänskliga genom. I en artikel i tidskriften Science visar nu företaget att man kunnat läsa av tre människors arvsmassa till ett pris ner till 10 000 kronor.

Företaget har utvecklat en ny teknik där man lyckats förfina flera steg i sekvenseringsprocessen där de genetiska bokstäverna A, T, G och C läses av. Framförallt har företaget minska behovet av dyra enzymer genom att packa det dna som ska läsas av väldigt tätt.

Företagets mål är att läsa av 10 000 mänskliga genom under 2010.

Att kartlägga det första mänskliga genomet, ett arbete som blev klart 2003, kostade omkring en miljard kronor.

Lägre priser för att läsa dna öppnar för nya möjligheter att hitta de genetiska orsakerna bakom vanliga sjukdomar som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Hittills har sådana studier baserats på enskilda punkter i arvsmassan där det är vanligt att två individer skiljer sig åt.

Marie Alpman