Bilbränsle av gamla bullar

2015-06-04 15:16  
Foto: TT-bild

Gammalt bröd in, etanol ut. På fredagen startar ST1:s raffinaderi i Göteborg en ny produktionsanläggning - först i världen enligt företaget.

Energiföretaget ST1 Refinery raffinerar en rad fossila bränslen på Hisingen i Göteborg: gasol, flygfotogen, bensin, diesel och eldningsoljor. I morgon fredag ska raffinaderiet även börja tillverka etanol av livsmedelsavfall.

-Vi blir det första raffinaderiet i värden som tillverka etanol av matavfall. Vår etanol reducerar utsläppen av koldioxid med 92 procent jämfört med fossila bränslen, säger vd Jonas Sidenå.

Varje år ska mellan 15 000 och 21 000 ton matrester matas in i processen: Förutom avfall från livsmedelsindustrin ska gammalt, osålt bröd samlas in från butiker i Västra Götaland. Den nya anläggningen ska utnyttja infrastrukturen som redan finns på raffinaderiet. Restvärme från fossilproduktionen ska exempelvis värma det fermenterande avfallet, medan den färdiga etanolen kan injiceras i fossilbränslet innan det körs iväg i tankbilarna. Ut kommer cirka 5 000 kubikmeter etanol per år, en ganska blygsam volym jämfört med företagets fossila produktion.

-Vi vill visa både marknaden och politikerna att tekniken är mogen, och med rätt regelverk kan vi bygga fler och större fabriker, säger Jonas Sidenå.

Företagets etanol blir dyrare än den etanol som säljs på marknaden i dag, och med dagens svenska regler är bränslet inte lönsamt att sälja i Sverige. Därför ska all etanol exporteras till Finland där reglerna är gynnsammare för andra generationens etanol, alltså etanol som inte konkurrerar med mat.

-Vi hoppas att nya kvotpliktsregler införs nästa år som tar hänsyn till hur mycket ett bränsle minskar koldioxidutsläppen. Då kan vi börja sälja etanolen även i Sverige, säger Jonas Sidenå.

Totalt har 100 miljoner kronor investerats i den nya anläggningen, varav cirka 16 miljoner kronor är EU-bidrag.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt