Bilar och solceller nästa för svenska batteridrottningen

2009-09-01 23:00  

Christina Lampe-Önnerud har på rekordtid byggt upp batteriföretaget Boston Power. Nu är målet att bygga batterisystem för elbilar och solenergi.

-?Vi har i år lanserat världens energieffektivaste datorbatteri. Nu testar vi samma batteridesign i elbilar, och om fem år kommer vi att kunna lagra energi från solen och vinden.

Det säger den svenska batteriforskaren Christina Lampe-Önnerud, som är i Sverige för att lansera sitt omskrivna "miljöbatteri" Sonata tillsammans med datortillverkaren HP.

Christina Lampe-Önnerud startade batteriföretaget Boston Power i USA för knappt fem år sedan med ett helt eget recept på hur ingredienserna i ett litiumjonbatteri skulle blandas på ett så energieffektivt sätt som möjligt.

Bakom sig hade hon en gedigen batteriforskning från Uppsala och MIT i Boston och en framgångsrik karriär som batterikonsult på Arthur D Little.

Hon startade Boston Power i november 2004 och tre månader senare hade hon första prototypen till Sonata 4400 framme. I juni 2005 klev datorjätten HP på tåget och gav henne fria händer att ta fram ett batteri med lång livslängd för HPs bärbara datorer.

-?I?stället för att utveckla nya material blandade vi litium, kobolt, mangan och kolföreningar på ett nytt sätt, som vi har säkrat med ett 60-tal patent. Det var det som HP tände på: "Inget hokus-pokus", säger hon.

Men lika viktig som den kemiska uppfinningen är designen av själva industriprocessen, masstillverkningen, betonar Christina Lampe-Önnerud.

-?Vi har lagt ned mycket tid på de mekaniska lösningarna och på elektroniken i batteripaketet för HP, säger hon.

I HPs batteripaket sitter tre stycken seriekopplade Sonatabatterier som ger en drifttid på fyra timmar, en livslängd på minst tre år och som kan snabbladdas på 90 minuter till 90 procents kapacitet.

I den Ford Escape som Boston Power byggt om från elhybrid till ren elbil sitter ett batteripaket på närmare 1?000 Swing-batterier, den version av Sonatabatteriet som är framtagen för elbilar.

-?Vi är med i elbilsutvecklingen - och vi är med tidigt. Vi har nästan tiofaldigat räckvidden på vår Ford Escape efter ombyggnaden. Ändå är vårt uppladdningsbara bilbatteri inte större än det som satt i elhybriden från början, säger Christina Lampe-Önnerud.

Hennes framtidsvision är att skapa enkla lagringslösningar för vanliga hushåll, där energi från solcellerna på villataket och från vindkraftverket på bondgården ska kunna lagras.

-?Jag ser framför mig att batterierna i elbilarna lever vidare som energilager för sol- och vindenergi. Efter ett antal år minskar spänsten i batterierna och de fungerar inte längre lika bra som uppladdningsbara bilbatterier - men tillräckligt bra för att lagra solenergi, säger Christina Lampe-Önnerud.

Lars Anders Karlberg

Mer om: Elbilar batteri

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt