Bil-bränsleceller ska driva fabrik

2019-09-25 10:00  

Ett kretsloppssystem för att göra tillverkningen grönare. I Japan utför Toyota tester där bränsleceller ska hjälpa till att driva en av företagets fabriker. Om det faller väl ut ska tekniken spridas till alla anläggningar.

Toyota är en av förespråkarna för bränsleceller: Utöver att ha tekniken i bilmodellen Mirai så är tillverkaren även pådrivande för att använda systemet inom andra tillämpningar. Ett område handlar om att få ner utsläppen i tillverkningen, det skriver tillverkaren i ett pressmeddelande.

Toyota har utvecklat en stationär så kallad bränslecellsgenerator som i grunden bygger vidare på den teknik som används i Mirai. Generatorn har installerats vid tillverkarens Honshafabrik i Toyota City och nu har de dragit igång verifikationstester.

Läs mer: Teslas batteriforskare: Cellen klarar sig i 160 000 mil

I ett försök att hålla nere kostnaderna har tillverkaren använt sig av bränslecellsstacken, kontrollenheten och sekundärbatteriet från Mirai. Testen innebär att generatorn körs dygnet runt och att den kommer leverera 100 kilowatt. Under dessa ska energieffektiviteten, stabilitet på effekt, hållbarhet och underhållsaspekten studeras och utvärdera.

Läs mer: Northvolt 1 växer – vill utöka till 40 GWh per år

Om utfallet blir det som Toyota hoppas på så kommer de installera dessa bränslecellsgeneratorer vid allt fler fabriker. Bränslet ska tas från den vätgas som kommer från produktionsprocessen av bränslecellssystemkomponenter samt från utvärderings- och testprocesser. Genom detta kretsloppstänk hoppas biltillverkaren kunna implementera teknik som verkligen använder vätgas på det mest effektiva sättet. På längre sikt vill Toyota utveckla och etablera en affärsmodell där dessa bränslecellsgeneratorer kan ses som attraktiva alternativ för andra.

Toyota FC Generator

Bredd: 2,3 meter

Längd: 4,5 meter

Höjd: 2,5 meter

Huvudsaklig teknik tagen från Mirai: FC stack, PCU, sekundärbatteri, luftkompressor

Effekt: 100 kW

Kraftgenereringseffektivitet: Mål på mer än 50 procent

Spänning: AC 210 V, trefas. 50/60 Hz

Uppstartstid: 40 sekunder

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt