Det är 14 utvecklingsföretag inom litiumjonbatterier som har format samarbetet National Advanced Transportation Battery Cell Manufacture Alliance. De söker nu uppemot 1 miljard dollar, motsvarande 8 miljarder kronor, för att förverkliga idén om en jättefabrik för kontraktstillverkning av de celler som ingår i batterierna.
Företagen har unika konstruktioner av celler och batterier, men tycker sig se att tillverkningsprocessen ändå skulle kunna standardiseras.
Projektet har samordnats av Argonne National Laboratory, ett forskningsinstitut under energidepartementet. Bland grundarföretagen finns batteriutvecklare som Actacell, Mobius Power och MicroSun Technologies, såväl som material- och processföretag såsom 3M och Altair Nano. Saknas i alliansen gör dock tills vidare utvecklaren A123 Systems, som arbetar med ett batteri för GM:s modell Chevy Volt, planerad för 2010.
USAs tillträdande president Barack Obama har signalerat att övergången mot ett mer miljövänligt samhälle ska vara ledstjärna för expansiva satsningar mot lågkonjunkturen. Än så länge ligger alliansens samarbetsformer på skissbordet, men tanken är att den genom att snabbt ta fram ett konkret förslag ska kunna komma åt ett stort belopp ur de statliga pengarna.
Förebilden är halvledarbranschen. Där finns många fabrikslösa kretsutvecklare, som oftast låter sina kretsexemplar framställas hos enstaka gigantiska kontraktstillverkare såsom TSMC i Taiwan. Med stora statliga subventioner har Taiwan gjort sin halvledartillverkning helt världsdominerande.
Litiumjonbatterier är väletablerade i mobiltelefoner och datorer, men för storskaligare användning såsom i elbilar krävs ytterligare utveckling.
Företagen som startat USAs batteriallians
3M
ActaCell
All Cell Technologies
Altair Nanotechnologies
Dontech Global
EaglePicher Corporation
EnerSys
Envia Systems
FMC
MicroSun Technologies
Mobius Power
SiLyte
Superior Graphite
Townsend Advanced Energy
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.