Banverket får grön el från vinden på spåren

2010-02-15 14:58  

På södra stambanan, strax norr om Alvesta, snurrar ett litet vertikalt vindkraftverk på en av linjestolparna på banvallen. Och när tågen blåser förbi snurrar det litet exta.

- En av poängen med de här små vindkraftverken är att de kan monteras direkt på befintliga linjestolpar utefter spåren utan dyrbar infrastruktur och krångliga tillståndsgivning för att generera energi från förbipasserande tågs lufthav (streamline) för att driva verken, säger uppfinnaren och konstruktören Claes Eliasson till Ny Teknik.

Han driver företaget Orion Infra i Alvesta tillsammans med sin far Kenth Eliasson.

- Vi presenterade vår idé för Banverket för ett och ett halvt år sedan och vi har arbetat fram en lösning tillsammans. I helgen satte vi upp det första testkraftverket, säger Claes Eliasson.

Två verk på varje stolpe
De små vindkraftverken består av två vertikala vingar i aluminiumprofil och en centrerad generator på 500 watt.

- Vi kan montera två verk på varje stolpe och får då en hygglig effekt grön el till Banverkets ställverk och signalstationer. Två verk på varje stolpe blir 60 verk på 30 stolpar eller 120 verk om det är dubbelspår, säger Claes Eliasson.

Vindkraftverken seriekopplas och strömmen dras till Banverkets näraliggande ställverk och signalstationer.

- Banverket bestämmer självt hur mycket grön el man vill ha till sina ställverk, säger Claes Eliasson.

Patentsökt teknik
Vindkraftverket har Eco Kraft i Eskilstuna utvecklat på uppdrag av Orion Infra och kommer att vara Orions tillverkare av systemet. Patentsökningen och rättigheterna till systemet äger Orion.

En av poängerna med vindkraftverk utefter banvallarna är att de tar hand om den överskottsenergi som de framrusande tågen lämnar ifrån sig när de blåser förbi.

På stora järnvägsbanor som södra stambanan förbi Alvesta går tågen tätt.

Verket börjar snurra redan vid 3 sekundmeters vind och genererar ström upp till 13 sekundmeter.

- Den andra huvudpoängen med vårt Wind Powered Signal System är att infrastrukturen redan finns på plats. Vi slipper gjuta fundament, vi slipper resa nya master och kabeldragningen blir inte längre än till närmaste ställverk som ligger max några kilometer bort, säger Claes Eliasson.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt