Stationen ska stå klar i september och får kapacitet för 180 tankningar per dygn.
Gasen tankas i bränslecellsbilarna vid trycket 700 bar. En tankning tar omkring tre minuter.
För närvarande finns i Sverige endast en vätgasmack i Malmö, där några bränslecellsbilar av märket Hyundai rullar. Toyota kommer under året att börja sälja bränslecellsbilar i Danmark och nästa år kommer även Honda med en vätgasdriven bränslecellsbil.
Tankstationen får EU-bidrag via projektet HIT-2 (Hydrogen Infrastructure for Transport). På Arlanda har AGA redan en gastankstation för fordonsgas. Där kan fem personbilar och en buss tanka samtidigt.
Vätgasen i anläggningen kommer från AGAs anläggning i Sandviken där vatten spjälkas till vätgas och syrgas i en elektrolysör.
Följ Ny Teknik på Facebook!
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.