ABB först med framtidens elmotor

2009-04-22 15:49  
M4BP i naturromantisk miljö. (foto ABB)

ABB lanserar en elmotor som redan idag klarar EUs miljö- och effektivitetskrav från 2015 och framåt. ABB är först i Europa med en sådan motor.

M4BP, heter den nya elmotorn som är så effektiv att energiförlusterna reduceras med 50 procent jämfört med de motorer som idag snurrar i den svenska industrin.

Om alla elmotorer i Sverige byttes ut mot den nya M4BP skulle utsläppen av koldioxid minska lika mycket som om 185 000 bilar togs ut trafik, enligt beräkningar från ABB.

Och om den idag lägsta tillåtna standarden, IE1, ersatte med den nya standarden IE3 som den nya är byggd för – då skulle energibesparingen motsvara uppvärmningen av 60 000 villor.

– Den nya motorn gör det möjligt att åstadkomma ett genom brott inom svensk industri när det gäller miljöpåverkan och driftskostnader, säger Åke Andersson, utvecklingschef på LV Motors, som ingår i ABB Automation Products.

Idag talas och skrivs mycket om EUs direktiv för glödlampor - som kommer att förbjudas i medlemsländerna. EU självt betonar att industrins elmotorer är långt viktigare när det gäller energibesparing och utsläpp. Dessa motorer står för 65 procent av industrins elanvändning och är den produktgrupp där det kan sparas mest energi.

Det nya direktivet från EUs så kallade ekodesignkommitté innebär att dagens krav på elmotorer, klass IE1, graderas upp till IE2 år 20011 och blir ännu tuffare efter 2015 då klassen IE3 träder i kraft.

Att ABB är först i Europa med en motor som klarar 2015 års krav betyder inte att man är först i världen.

USA är fortfarande det ledande landet när det gäller elmotorer. Och där finns tillverkare som redan producerar motorer med minst lika bra prestanda.

Ekodesign

Av alla produkter som är aktuella för EU:s ekodesignkrav är elmotorer den grupp där det går att spara mest energi, enligt Energimyndigheten.

Elmotorer står för 65 procent av den totala energianvändningen inom industrisektorn och för 38 procent i servicesektorn i Sverige.

De nya ekodesignkraven på elmotorer kan spara 135 TWh el per år inom EU till 2020, vilket är mer än hela Sveriges elanvändning.

Den typ av elmotor som omfattas av förslaget, asynkronmotorn, är den vanligaste motortypen och står för 90 procent av elanvändningen för alla elmototorer i det aktuella effektområdet 0,75-375 kW.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt