Premium

”Pannkaksmotorn” – en uppstickare på väg mot genombrott?

En axialflödesmotor från brittiska Yasa, som numer är uppköpta av Daimler. Foto: Yasa
En axialflödesmotor från brittiska Yasa, som numer är uppköpta av Daimler. Foto: Yasa
Koenigsegg Regera, med tre axialflödesmotorer från Yasa. Foto: Alastair Philip Wiper/View/REX/TT
Koenigsegg Regera, med tre axialflödesmotorer från Yasa. Foto: Alastair Philip Wiper/View/REX/TT
Lars Hultman, konsult som tidigare jobbade med Yasa på sitt dåvarande jobb på metallpulvertillverkaren Höganäs. Foto: Privat
Lars Hultman, konsult som tidigare jobbade med Yasa på sitt dåvarande jobb på metallpulvertillverkaren Höganäs. Foto: Privat
Magnax grundare Kester Goh, Peter Leijnen och Daan Moreels. Foto: Magnax
Magnax grundare Kester Goh, Peter Leijnen och Daan Moreels. Foto: Magnax
En axialflödesmotor från belgiska Traxial, Magnax dotterbolag inriktat mot fordonsindustrin. Foto: Traxial
En axialflödesmotor från belgiska Traxial, Magnax dotterbolag inriktat mot fordonsindustrin. Foto: Traxial

Den sitter redan i bilar från Koenigsegg, McLaren och Ferrari – och snart även i Mercedes-Benz AMG-modeller. Kommer axialflödesmotorn att bli allmängods även i elbilar för vanligt folk? 

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil