Fordon

Nystartat flygbolag satsar på regiontrafik – vill köpa 25 elflygplan

Elflygplanet Alice gör sin första testflygning. Foto: Eviation Aircraft
Elflygplanet Alice gör sin första testflygning. Foto: Eviation Aircraft

Regionala resor med eldrivna flygplan. Det är det nya tyska flygbolagets mål. Nu vill de slå till på 25 elflygplan av modell Alice från Eviation.

Publicerad

Flygplanstillverkaren Eviation, grundat i Israel 2015 men numera med huvudkontor i USA, har skrivit en avsiktsförklaring med det nystartade tyska flygbolaget Evia Aero gällande försäljning av 25 elflygplan med modellnamnet Alice. 

Evia Aero grundades i början av 2022 med målet att återuppliva regionalflyget som för en allt mer tynande tillvaro. Grundare och vd är Florian Kruse, som innan han blev startup-vd arbetat tolv år på Bremens flygplats, sedan 2017 som kommersiell chef. 

– Tillsammans med Eviation ska vi introducera en flotta av nollutsläppande flygplan som kommer att förändra sättet vi upplever regionalt resande i Europa, säger Florian Kruse i ett uttalande.

46 mils räckvidd

Eviation utvecklar ett elektriskt flygplan med plats för nio passagerare. Räckvidden angavs vid presentationen 2019 till 100 mil men har efterhand sjunkit och är nu nere på runt 46 mil (plus 30 minuters flygtid i reservkraft). Energin lagras i ett litiumjonbatteri som från början skulle ha en kapacitet om 920 kWh men som nu har minskat till 820 kWh. 

Alice gjorde sin första flygning i slutet av september i år. Under den åtta minuter långa luftfärden tog sig planet upp till en höjd om drygt 1 000 meter.

Försenat

Eviation har hittills mottagit hundratals förbeställningar, bland annat från Cape Air (75 flygplan) Global Crossing Airlines (50 flygplan) liksom DHL Express (12 flygplan anpassade för frakt). 

2019 hoppades Eviation att Alice skulle vara certifierat och klart 2021. Nu verkar målet i stället vara att kunna genomföra tester av den slutgiltiga produktionsversionen år 2025.