Premium

Stockholms nya höghastighetsfärjor – eldrivna bärplansbåtar

Green City Ferries bygger sina två första fartyg på Gustavsviks Varv i Ramvik, med beräknad driftsättning 2024 i Stockholms båttrafik. Foto: Echandia Marine
Green City Ferries bygger sina två första fartyg på Gustavsviks Varv i Ramvik, med beräknad driftsättning 2024 i Stockholms båttrafik. Foto: Echandia Marine
Modellen Beluga 24 är designad av Teknicraft (Nya Zealand) samt italienska Studio Sculli (Italien), och får kolfiberskrov i design av Green City Ferries. Foto: Echandia Marine
Modellen Beluga 24 är designad av Teknicraft (Nya Zealand) samt italienska Studio Sculli (Italien), och får kolfiberskrov i design av Green City Ferries. Foto: Echandia Marine
Vattenjetaggregaten kommer från Nya Zeeländska Hamilton Jet. Batteri- och bränslecellsteknik från svenska Echandia Marine. Foto: Echandia Marine
Vattenjetaggregaten kommer från Nya Zeeländska Hamilton Jet. Batteri- och bränslecellsteknik från svenska Echandia Marine. Foto: Echandia Marine
Green City Ferries har installerat ett temporärt kontor i en container i varvshallen. Delar av anläggningen måste renoveras innan man kan inreda en permanent kontorsavdelning. Foto: Pär Olert
Green City Ferries har installerat ett temporärt kontor i en container i varvshallen. Delar av anläggningen måste renoveras innan man kan inreda en permanent kontorsavdelning. Foto: Pär Olert
Pluggen byggs i MDF-spant och kläs med plywood, glasfiber och spackel. Manuell ”långslipning” ger önskad ytjämnhet innan gjutformen byggs ovanpå. Båtbyggarna Mateuse Dumaj och Kris Andralojc. Foto: Pär Olert
Pluggen byggs i MDF-spant och kläs med plywood, glasfiber och spackel. Manuell ”långslipning” ger önskad ytjämnhet innan gjutformen byggs ovanpå. Båtbyggarna Mateuse Dumaj och Kris Andralojc. Foto: Pär Olert
I varvshallen ligger en 1:1-modell av ett katamaranskrov i plywood, träspant och glasfiber. Green City Ferries vd Magnus Sörenson. Foto: Pär Olert
I varvshallen ligger en 1:1-modell av ett katamaranskrov i plywood, träspant och glasfiber. Green City Ferries vd Magnus Sörenson. Foto: Pär Olert
Båtarna blir 5 meter långa, 9,5 meter breda, med 1,35 meters djupgående, och kapacitet för 147 passagerare. Foto: Pär Olert
Båtarna blir 5 meter långa, 9,5 meter breda, med 1,35 meters djupgående, och kapacitet för 147 passagerare. Foto: Pär Olert
Gjutformen till skroven ska byggas i glasfiber runt den snart färdigställda modellen. Foto: Pär Olert
Gjutformen till skroven ska byggas i glasfiber runt den snart färdigställda modellen. Foto: Pär Olert
I anslutning till varvet ligger en av Sveriges största torrdockor, 165 meter lång och 22 meter bred med åtta meters vattendjup. Den byggdes av Flottan mellan 1916 och1922. Foto: Pär Olert
I anslutning till varvet ligger en av Sveriges största torrdockor, 165 meter lång och 22 meter bred med åtta meters vattendjup. Den byggdes av Flottan mellan 1916 och1922. Foto: Pär Olert
På Gustavsviks varv byggdes trålare, lotsbåtar, skärgårdsfärjor och annat fram till 1980-talet. Men när Green City Ferries tog över varvet, hade här inte byggts båtar på över 30 år. Foto: Pär Olert
På Gustavsviks varv byggdes trålare, lotsbåtar, skärgårdsfärjor och annat fram till 1980-talet. Men när Green City Ferries tog över varvet, hade här inte byggts båtar på över 30 år. Foto: Pär Olert

De får eldrift, 28 knops toppfart, och ett bärplansskrov som är så speciellt utformat att det inte får fotograferas i sin helhet – än. Green City Ferries bygger pendelbåtar för Stockholms farvatten, och återstartar ett stycke svensk varvshistoria av bara farten.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil