Volvo Cars bekräftar: Det blir första rena elbilsfabriken

2021-06-29 14:47  

Om mindre än tio år ska Volvo vara ett rent elbilsmärke. Men trots svenska rötter kommer det att vara i USA man först pensionerar fossilbilarna – och konverterar till en ren elbilsfabrik.

När Volvo Cars invigde sin fabrik i Ridgeville, South Carolina 2018 sa vd Håkan Samuelsson att det var en otroligt viktig etablering för att visa att man är en global spelare.

– Att vi behöver en fabrik i Amerika har jag argumenterat för hela tiden, sade han då.

Sedan invigningen har man byggt S60 och till 2022 kommer Polestar 3 samt nästa generations XC90 att ta plats i fabriken. Båda bilar ska byggas på en plattform kallad SPA2 där Polestar-bilen naturligtvis är batterielektrisk och XC90 lär erbjudas som elbil och hybrid. Håkan Samuelsson bekräftar dock för branschtidningen Automotive News att den amerikanska anläggningen kommer att bli tillverkarens första som går över till att enbart producera elbilar.

Det här är intressant. Volvo har anammat strategin att man ska ”bygga där man säljer” och tanken är inte att Ridgeville ska bli någon form av exportfabrik. Det här är något som till viss del bekräftades av Polestarchefen som sa att ”Polestar 3 ska byggas i USA, för våra amerikanska kunder”, när man presenterade sin nya modell för ett par veckor sedan.

Elbilar en marginalprodukt

Men i USA är elbilar än så länge en marginalprodukt. Under första kvartalet 2021 var endast 2,5 procent av alla sålda bilar batterielektriska.

I Europa som helhet är motsvarande siffra 6,6 procent, i Kina ligger den på 8 procent och i Sverige var 16 procent rena elbilar. Trots det är det inte Chengdu, Torslanda eller Gent som får den första ”fossilfria” fabriken. Vad är skälet till det?

– Vi är övertygade om att premiumsegmentet (i USA, reds.anm.) kommer att vara elektriskt. Och att vara ett hållbart märke gör oss mer premium, säger Håkan Samuelsson till Automotive News.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt