Volkswagen visar ID Xtreme – sin vassaste elbil hittills

2022-09-13 09:48  

Mer effekt och tuffare kostym. Volkswagen ID Xtreme är konceptet som ska visa att snälla ID-familjen även har ett tuffare syskon. Uppskattas specialaren kan den mycket väl bli verklighet.

När VW introducerade MEB-plattformen talade tillverkaren enormt mycket om flexibilitet och mångsidighet. Men ofta har det mer rört sig om karossformer och komponenter. När det handlar om saker som batterier, motorer och prestanda har det varit ganska likartat och ganska ljummet.

Men MEB har alltid varit tänkt som en arkitektur i kontinuerlig utveckling – och exempelvis har man visat att laddeffekten går att höja. Från 125 kW vid introduktion i steg upp till nya toppnoteringen170 kW.

Läs mer: Kartläggning: Så länge får du vänta på elbilen

Flera andra parametrar kan uppenbarligen skruvas upp. På ID-treffen i Locarno presenterade Volkswagen ett nytt koncept som är strået vassare än vad man har i modellpaletten.

ID Extreme får rallychassi

Bilen, kallad ID Extreme, baseras på den fyrhjulsdrivna ID4 GTX, men i stället för 220 kW i motoreffekt har den 285 kW.

Vidare har bilen fått ett höjt rallychassi och 18-tumsfälgar med däck anpassade för terrängkörning. Fram har bilen en extra stötfångare och det är bredare skärmar samt en ljusramp på taket. Det ska ju synas att det här är en extrem off road-maskin.

Volkswagen ID Xtreme. Foto: Volkswagen

Och om du nu skulle missa att det är en terrängbil som kommer körandes så har VW satt in ljudgeneratorer i hjulhusen som ska skicka ut ett speciellt ljud när man kör.

ID Extreme är ett koncept, men VW är inte främmande för att sätta den i produktion om det skulle efterfrågas.

– Vi är väldigt nyfikna på att få reda på hur elbilsfans reagerar på fordonet. Baserat på feddeback så beslutar vi hur vi ska gå vidare med projektet, säger Silke Bagschik, ansvarig för MEB-produkter på VW, i ett uttalande.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt