Volkswagen Roomzz – en kommande Model X-dödare?

2019-04-15 14:45  

En rejäl suv med plats för sju. På bilmässan i Shanghai ställer VW ut ett nytt elbilskoncept. "Id Roomzz visar vad vi kan förvänta oss av en eldriven fullstor suv", säger företagets designchef Klaus Bischoff.

Volkswagen siktar på att bli världens största elbilstillverkare inom kort. För att nå det målet behövs en full bredd i modellpaletten, vilket i sin tur kräver en fullstor suv. Nu har tillverkaren visat upp just en sådan bil i Shanghai. Nya Id Roomzz är en bil som mäter in strax under fem meter och ska vara ett rymligt alternativ för de som har behov av sju sittplatser.

Id Roomzz kan snabbladdas till 80 procent - på en halvtimme

Utseendemässigt är designen bekant från tillverkarens övriga elbilskoncept, och då särskilt med den lite mindre crossovern Id Crozz. En intressant detalj är att VW har valt att sätta skjutdörrsmekanism både fram och bak, samt tagit bort B-stolpen. Något som, om det nu lever kvar i produktionsmodellen, innebär att det kommer vara stort och luftigt när man ska stiga i och ur.

Tittar man på specifikationerna är bilen försedd med en motor på vardera axel – vilket innebär fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 306 hästkrafter. I golvet ligger det ett batteripack som har en kapacitet om 82 kWh, vilket ska räcka till utflykter på 450 km. Snabbladdning ska vara möjligt med effekter upp till 150 kW, vilket gör att en laddning upp till 80 procent ska gå på 30 minuter.

Rattstången försvinner vid autonom körning

Bilkupén har en futuristisk och avskalad design. Instrumentpanelen sitter bakom en heltäckande glasfront, och ratten är integrerad i själva rutan. Ratten har dessutom en egen skärm, samt beröringskänsliga ytor som föraren ska kunna interagera med. Förutom det får föraren vägvisning, hastighet med mera presenterat med ar-teknik i vindrutan (head up display).

Konceptbilen är utrustad med systemet IQ drive, vilket gör att den, i alla fall i teorin, ska klara av att navigera i trafiken helt på egen hand. Systemet startas när föraren håller handen över VW-emblemet i ratten i minst fem sekunder. När hen gör så, dras rattstången in vilket ger föraren bättre plats. Det återstår dock att se hur långt lagstiftningen kom självkörande bilar kommit när bilen introduceras på marknaden 2021.

Roomzz kommer först att lanseras i Kina och Nordamerika, därefter kommer den till Europa.

Teknisk data: Id. Roomzz

Teknisk plattform: MEB (modular electric drive matrix).

Status: Konceptbil.

Körlägen (manuell / autonom): ID. Drive / ID. Pilot.

Längd / Bredd / Höjd: 4,91 m / 1,89 m / 1,76 m.

Axelavstånd: 2, 96 m.

Spårvidd fram / bak: 1, 59 m / 1, 57 m .

Hjul/däck: 265/40 R22.

Drivsystem: Bak- och fyrhjulsdrift 4 Motion

Elmotor fram: 102 hk (75 kW); 140 Nm.

Elmotor bak: 204 hk (150 kW); 310 Nm.

Systemeffekt: 306 hk (225 kW).

Batterikapacitet: 82 kWh.

Räckvidd (WLTP): 450 km Laddningskapacitet: 150 kW (DC).

Laddningstid upp till 80 % av 82 kWh: cirka 30 min

0-100 km/h: 6,6 s.

Topphastighet:180 km/h.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt