Unitis vd: Därför är det vettigt att ha ett mindre fordon

2019-10-17 07:41  

Här berättar vd:n Lewis Horne hur Uniti ska få köparna att välja deras tvåsitsiga elbil framför en billigare VW med samma räckvidd. Han avslöjar också att bolaget planerar för en bredd av modeller, med fler säten.

Biltillverkaren öppnade just orderböckerna, och har angett priset på sin första modell. Uniti One kommer att kosta från 168 000 kr (224 000 kr utan miljöbonus). Den tvåsitsiga elbilen föddes i Lund, men utvecklingen ligger i dag i Storbritannien. Tillverkningen står för dörren, men Unitis vd ger ett lite svävande svar på frågan om hur stor produktionskapacitet företagets första anläggning kommer att ha.

– En första mindre tillverkning kommer att ligga i Norfolk, England. Samtidigt som vi har planer för en större volymtillverkning fokuserar vi just nu på lanseringen – och på att säkerställa att de kunderna är nöjda, säger Lewis Horne, vd för Uniti, till Ny Teknik.

Han är tillfreds med hur bolaget utvecklas, och säger att Uniti har en hållbar affärsplan. Köpare som beställer sitt exemplar före den sista november kan lägga en förskottsbetalning på 50 procent och då få en plats i Unitis Founders Club. Men enligt Horne kommer bolaget att ha nog med kapital för att dra igång tillverkningen även utan kundernas förskottsbetalningar.

Läs mer: Så mycket kostar den skånska elbilen

– Produktionen är inte beroende av ordrar från Founders Club. Vad vi går ut med nu är bara en liten del av den totala företagsmodellen. Vi berättar gärna den storyn när tiden är rätt, men för tillfället är vi fokuserade på lanseringen, säger han.

Instegspriset gäller versionen med ett batteripack på 12 kWh. Med det större batteriet på 24 kWh kommer One att vara dyrare än Volkswagens E-Up, som har en liknande räckvidd – och ett baksäte. Hur ska då Uniti motivera sina kunder att välja deras alternativ framför VW?

– Vi har en väldigt annorlunda bil jämfört med typiska lågpris-elbilar som E-Up. Kunderna kan njuta av material, en kvalitet samt egenskaper som normalt bara finns tillgängliga i dyra bilar – men i en mer nätt förpackning som är perfekt för staden, och till ett lägre pris. Exempelvis kan du med våra fordon ladda upp till 100 kilometers räckvidd på tio minuter, och de kommer med Android Automotive OS, samma som i Polestar. Vår företagsmodell är inte designad för superhöga business to business-volymer – vi kommer att släppa mer information om vår företagsmodell inom kort, säger Horne.

Läs mer: Det här är Sono Motors – som ska bygga solcellsbilar i Trollhättan

Vilka människor ser då Uniti som sin tilltänkta kundbas?

– Vårt fordon är designat för att fungera som en andra familjebil, för dagspendlingen eller för att ta sig runt i stan. Jämfört med större fordon har den många fördelar i staden. Och om man ser på alla bilresor som görs i Sverige så ligger passagerarsnittet på 1,2 människor. Det är därmed vettigt att ha ett mindre fordon, som laddas snabbt och erbjuder en digital upplevelse som matchar det område vi bor i, säger Lewis Horne.

Han berättar dock att Uniti planerar för en bredd av modeller, där vissa har fler säten än One, som utgör instegsmodellen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt