”Toyota Camry levererar ingen vidare körglädje”

2019-05-04 06:00  

PROVKÖRT. Ett efterlängtad återtåg eller en illa tajmad comeback? Efter 15 års uppehåll kommer Toyota återigen att börja sälja Camry i Sverige. Men även om modellen har flera goda sidor – återstår det att se hur rätt i tiden den japanska sedanen är.

Året var 2004 då Toyota insåg att Europa inte var rätt spelplan för Camry. Efter att ha försökt, och insett att sedanen inte räckte för en succé (den fanns som kombi fram till 1996), valde tillverkaren att radera bilen ur modellpaletten. Men även om varken du eller jag visst det, så finns det de som gått och väntat på att Camry ska komma tillbaka. Eller så säger man i varje fall på Toyota. Det är kanske inte lätt att smälta, men eftersom den japanska tillverkaren generellt sett är en oerhört försiktig general, har man säkerligen haft kulramarna framme – och sett att ekvationen går ihop.

Men vad erbjuder då Camry anno 2019? Till att börja med, nej – den kommer inte lanseras som herrgårdsvagn. Den rollen tycker Toyota att Rav4 fyller. Och eftersom Sverige officiellt nu blivit en suvmarknad istället för en kombimarknad, är den punkten svår att argumentera mot.

Designmässigt är det ganska tydligt att bilen inte är europeisk. Här är det amerikanskt utseende med en rätt invecklad front och en grill som för tankarna till barderna hos en val. Inget ont om det, men detta skiljer rätt rejält från det lite mer sparsmakade som vi européer är vana vid. Själva beskriver Toyota det med en liknelse till en katamaran med sina dubbla skrov. Sett från sidan är det mer anonymt och generiska sedanformer, Toyota vill ju inte vara allt för djärv, Camry är ju trots allt världens bäst säljande modell i sitt segment. Men oavsett vad man tycker om designen, så är proportionerna välavvägda.

Lyx för de som kryssar i premiumpaket

Inuti har man valt att börja på en ganska hög nivå och redan i basutförande är det läderklädsel och eljusterbara framstolar som gäller. Mittkonsolen ser stilig ut, men den känns inte särskilt modern. Visst finns det en skärm i mitten, men den är omgärdad av en hel del knappar. Att bilen har dedikerade knappar för att byta spår på cd:n känns kanske inte helt fräscht. Och det där med fräschören gäller även infotainmentsystemet. Toyotakoncernen tillhör de som får sämst betyg i kategorin – och dessvärre erbjuds varken Google eller Apples alternativ ännu (de ska komma någon gång framöver). 

Förarpositionen är god och sikten framåt är bra. Därtill är utrymmet i baksätet grandiost. Här är det inget problem att sträcka ut sig. För de som kryssar i premiumpaketet blir det än lyxigare att sitta där bak. Säten är då eljusterbara, det ingår solskyddsgardiner och man kan även styra musik från mittarmstödet. I paketet ingår det även tre zoners luftkonditionering med speciell nanoe-teknik. Denna ska se till att luften har en milt fuktgörande effekt på hud och hår samtidigt som den skapar en fräsch interiörmiljö. Lägg till att skuffen rymmer 524 liter, alltså bara 36 liter mindre än i en Volvo V90. Så det är lätt att förstå varför Camry är en populär taxibil.

Läs mer: Ny Teknik provkör Subaru Forester e-Boxer

Precis som nya Corolla och nya Rav4 bygger Camry på Toyotas nya plattform TNGA (Toyota New Global Architecture). När det gäller det maskinella är själva drivlinan identisk med den som sitter i Rav4 som introducerades tidigare i år. Det innebär en 2,5-liters bensinmotor med en verkningsgrad på 41 procent kombinerad med en elmotor samt batteri. Toyota kallar det för självladdande hybrid – vilket kan sägas vara en omskrivning av att bilen inte går att ladda externt och således har en mer begränsad räckvidd på el. Den enda skillnaden mellan de båda är att där Rav4 går att få med fyrhjulsdrift – detta är inte möjligt med Camry. I varje fall inte ännu, men om intresset finns lär det inte vara svårt att få till.

Antalet hästkrafter ligger på 218, vilket inte är att fnysa åt, men samtidigt är det inte effekten den genomsnittlige Toyotaköparen är ute efter – utan ekonomin. För den försiktige ska man i vardagsbruk vid stadstrafik kunna tillryggalägga ungefär hälften av sin resa på el, något som jag efter två dagar inte tycker låter helt orimligt. Officiellt anges förbrukningen vid blandad körning till 0,43 liter per mil. Under vår sejour med varierat förarbeteende landade siffran på 0,6 – vilket innebär att den mer försiktige faktiskt i verkligheten kan närma sig utlovad förbrukning.

”Levererar inte någon vidare körglädje”

Det första som slår en när man kör iväg är att bilen är ganska tungstyrd i låga hastigheter. Den känns verkligen inte nätt. I högre hastighet överensstämmer styrbalansen bättre med hur bilen reagerar, men det är fortfarande en rätt bortdomnad känsla. Vid ojämn väglag börjar det dock bli problematiskt då fjädring och stötdämpare inte alls hänger med när man har bråttom och Camry levererar inte någon vidare körglädje vid mer utmanande körning. Och detta går stick i stäv med det uttalande vi får höra vid varje modellansering, no more boring Toyotas. Uttalandet är rejält slitet och känns nästan som en hånfull lustifikation numera. I Camry är det boring som gäller, punkt. Det behöver dock inte alls vara fel. I alla fall för de som gillar bra kupéutrymme, lyssnar på cd och gubbkör. Förr dessa kunder bockar Toyota i alla rutor. 

Och när man kör lugnt är det behagligt och tryggt. Visst finns möjligheten att ställa in ett sportläge, men det känns mer som något Toyota petat ner som pliktskyldigast. Och det enda som ändras när man har sport ilagt är gasresponsen i pedalens mellanregister (full gas är alltid full gas – även om man kör i komfort), i övrigt är det bara spel för gallerierna.

Ljudvolymen är helt okej, och där både Corolla och Rav4 drogs med ett rejält oattraktivt ljud då växellådan försökte hitta rätt vid gaspådrag – är det bättre i Camry. Visst, det är inte skönsång från motorn, men det är bättre än i de övriga bilarna.

Läs mer: BMW räds inte Tesla Model 3: ”Vi är största premiumtillverkaren”

Men så kommer man då till frågan. Hur ser den genomsnittlige Camry-köparen ut? Toyota räknar med att sälja runt 400 exemplar årligen i Sverige. Man nämner tjänstebilister som vill testa på något nytt som en kundkrets och med en prislapp som startar på 334 900 kronor, under 7,5 basbelopp, ligger den i samma härad som exempelvis Volvo V60. Utöver dessa känns taxibolag även som en kategori som kan lockas.

Vidare har Camry rejält utrymme, erkänt god hållbarhet och bra standardnivå på pluskontot. Dock måste man ställa sig frågan. Som om konkurrensen från suvar och kombimodeller inte skulle vara tufft nog – i höst drar det stora elbilsracet igång på allvar då VW lanserar sin elbil ID. En modell rymlig som en Passat med 40 mils elräckvidd. Detta till samma peng som Toyota vill ha för sin Camry. Om Camry får ett kärt återseende, eller avfärdas som efter sin tid av svenska köpare återstår att se.

Toyota Camry

Pris: Från 334 900 kronor (under 7,5 basbelopp)

Drivlina: Bensinmotor + elmotor

Maximal effekt: 218 hästkrafter

Koldioxidutsläpp: 98 g/km (NEDC), 119 g/km (WLTP)

Officiell förbrukning: 0,43 liter/mil

Förbrukning under test: 0,6 liter/mi

lÅrsskatt: 606 kr

Förmånsvärde: Ej fastställt

Lastutrymme: 524 liter

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt