Tio saker ägaren hatar med sin Tesla Model Y

2022-05-31 11:00  

Amerikanen säger sig älska sin Model Y, men Pittsburgh-bon pekar ut en rad punkter som han  tycker att Tesla borde förbättra.

Grunden delas med Teslas storsäljande integsmodell, men crossovern är hela 18 cm högre än Model 3.

Ny Teknik provkörde Model Y när den lanserades i Sverige, och på plussidan nämnde testföraren det stora bagageutrymmet på 1 925 liter samt en god räckvidd.

I Ny Tekniks provkörning imponerades vi av accelerationen, med en precis styrning som dock var ganska död. Bland klagomålen fanns att sikten bakåt var begränsad, tillsammans med en generellt sämre körkänsla jämfört med Model 3. Och Y hade en hård fjädring som inte riktigt klarade av jobbet.

Läs mer: Provkörning: Tesla Model Y – ”Strålande räckvidd”

Men hade omdömet låtit annorlunda om Ny Tekniks testförare varit ägare till bilen? Efter cirka två månader och 225 mil med sin Model Y listade en man från Pennsylvania – Matt, som driver Youtubekanalen Frunk to Trunk – de tio saker som han hatar mest med bilen.

Läs mer: Nu öppnar Tesla sina Superchargers (för alla) i Sverige

1. Fjädringen. I Youtube-klippet nämner även han den hårda känslan i fjädringen.

2. Autobromsen. Föraren säger sig älska sitt nya fordon men han anser att Autopilot-systemets autobroms reagerar för sent och alltför abrupt.

3. Skärmens instrumentering.Tesla får ofta beröm för sitt upplägg med att ha all information samlad på en stor skärm, men den här ägaren tycker att det krävs en allt för hög precision för att exempelvis ändra kupéns temperatur, eftersom det är svårt att se vad man gör samtidigt som man kör. 

Den stora skärmen i en Tesla Model Y. Går bra att spela spel på. Foto: Felix Björklund

Saknar Tesla-uppdateringar med LTE-mjukvara

4. Frunkens öppningsfunktion. När det kommer till lastning så tycker Pittsburgh-bon att huven till frunken (det främre lastutrymmet) borde öppnas och stängas elektroniskt på en modell med titeln Performance.

5. Bakluckestopp. Ägaren efterlyser en sensor som hindrar bakluckan från att slå i taket i p-hus med en snålt tilltagen höjd. Att öppningshöjden kan justeras med Teslans nyckelbricka duger inte.

Bagageutrymmet i en Tesla Model Y. Det rymmer 1 925 liter med nedfällt baksäte. Foto: Felix Björklund

6. Bagageskydd. Han vill ha ett insynsskydd för bagaget.

7. Trådlös uppkoppling. Ägaren saknar uppdateringar med LTE-mjukvara för mobilt bredband, eftersom han inte kan koppla upp bilen mot lägenhetens wifi då signalen inte tar sig igenom garagets väggar.

8. Smygfotografering. Han önskar sig sig ett smygläge där bilen filmar sin omgivning utan att som i Sentry Mode flagga närgångna personer genom att blinka med ljuset.

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

9. Backspeglarna. Man kan ställa sidospeglarna så att de fälls in på specifika platser, men i p-hus upplever föraren att de fälls in och ut under färd – upp till fyra gånger innan bilen slutligen är parkerad.

10. Reflexer. Mannen valde en vit inredning, vilket han verkar uppskatta, men den vita instrumentbrädan kastar hårda reflektioner när solen ligger på.

Här kan du se klippet från Teslaägarens Youtube-kanal:

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt