Elbilar

TEST: Volvo XC60 T8 Twin Engine med prio på prestanda

Lite plottrig bild som visar kraftflödet.
Översta raden hittar vi knappen för laddning under färd.
Snyggt och välbyggt som i XC90, S90 och V90
Bekväm stolar som alltid i Volvo
Mer utrymme än föregångaren
I minsta laget och varför bara 60/40 delning av baksätet?

Nya Volvo XC60 har inte bara ärvt mycket designelement från storebror XC90, utan även tekniken. T8 är toppmodellen och det gör stor skillnad jämfört men den XC60 D5 jag testade tidigare.

Publicerad

Nya Volvo XC60 har inte bara ärvt mycket designelement från storebror XC90, utan även tekniken. T8 är toppmodellen och det gör stor skillnad jämfört men den XC60 D5 jag testade tidigare.

När Volvo lanserade XC90 T8 för ett par år sedan, var jag milt imponerad av helheten. Visst var den snabbast och dyrast, men hybridfunktionen var lite av en besvikelse. Var syftet att skapa en prestanda SUV med hjälp av hybridteknologi eller var syftet att minska utsläppen och förbrukningen? Det var just det senare som gjorde mig tveksam och bidrog till att inte ge modellen ett toppbetyg.

Frågan var därför om nya XC60 T8 skulle ge mig samma vibbar eller hade Volvo lärt sig hur man optimerar räckvidden? Svaret på den frågan är att den 407 hk och 640 Nm starka SUV:en faktiskt imponerade på mig med sin riktigt fina prestanda, men räckvidden på el och återladdningen av batteriet lämnade mig en aning tveksam.

Hur jag än försökte så klarade batteriet av att bara leverera mellan 32–38 km på ren el där Volvo angivit 45 km. Det räcker ju om man inte har längre till jobbet och möjlighet att ladda där och hemma. Körde jag i hybridläget, där både elmotorn och den fyrcylindriga bensinmotorn samarbetar, så låg förbrukningen närmare ett par liter över den deklarerade förbrukningen på 2,1 l/100 km.

Återladdningen av batteriet under färd visade sig inte vara lika effektiv som i många andra laddhybrider. Förvisso finns det ett läge i den åttaväxlade automatlådan som istället för den normala ”frihjulsfunktionen”, motorbromsar en aning när man släpper upp gasen, men det är inte tillräckligt därför att motorbromsningen knappast känns.

Som ett alternativ till ”normal” återladdning så finns det en knapp i Sensus (bildskärmen) som möjliggör laddning av batteriet under körning. Problemet med att låta bensinmotorn bidra till laddningen är att förbrukningen lätt rusar upp till 13–15 l/100 km. Inte speciellt ekonomiskt eller miljövänligt.

Men visst är XC60 T8 en riktigt skön bil. Härlig komfort, sköna säten och en oerhört låg ljudnivå. Vi snackar långfärdsbil i toppklass. Eftersom prestandan och testbilens R-design paket inbjuder till aktiv körning på krokiga vägar, så var jag givetvis tvungen att testa.

Här blev det tydligt att det inte riktigt är rätta elementet för XC60 T8. Trots att jag ställde in sportig körning med körstilsväljaren och gjorde en personlig justering av stötdämparna i Sensus systemet, så är den för mjukt satt i fjädringen för att kännas helt trygg vid snabb körning. Dessutom saknade jag växelpaddlar (tillval) och möjligheten att växla manuellt istället för en växelväljare i kristall från Orrefors. Så sportig? Nja. Bekväm? Oh ja!

XC60 T8 Twin Engine är utrustad med samma 2,0 liters 4-cylindriga motor som T6. Den har både kompressor och turbo vilket ger den 320 hk. Till denna har man adderat en elmotor på 87 hk som driver bakhjulen. Tillsammans blir det 407 hk som klarar 0–100 km/h på 5,3 sek och en toppfart på 230 km/h. Räckvidden på eldrift har man angett till 4,5 mil och förbrukningen vid blandad körning är 2,1 l/100 km enligt Volvo. CO2 är låga 49g/km. Laddtiden med kabel är 3,5 timmar med 10A och 2,5 timmar med 16A. Placeringen av batterierna inkräktar inte nämnvärt på innerutrymmena. Snyggt jobbat Volvo! 

Priset börjar på 591 900 kr för Momentum modellen. Väljer man den sportigare R-design (testbilen) så landar den på 636 900 kr. Vill man ha den bekvämare Inscription så hamnar den på 658 800 kr. Är det rimligt? Ja, kanske. Det är ju ändå en riktigt skön miljöbil.

 

FOTO: Håkan Nilsson