Test: Den tjeckiska björnen ryter till

2019-08-15 17:32  

Är detta en perfekt SUV? Skoda Kodiaq är den första bil jag testat som inte lämnade något alls att önska och den imponerade på alla plan! Jag tror att Skodas volymplan kommer att spricka med marginal!

Är detta en perfekt SUV? Skoda Kodiaq är den första bil jag testat som inte lämnade något alls att önska. Den imponerade på alla plan! Jag tror att Skodas volymplan kommer att spricka med marginal.

Det har redan skrivits en hel del om Skodas efterlängtade SUV som bygger på samma plattform som VW Tiguan och SEAT Ateca. Innan jag reste ner till Mallorca för att tillsammans med tretton andra svenska motorjournalister testa denna, för Skoda så viktiga bil, var jag inte beredd på vad jag skulle få uppleva. Detta kan mycket väl vara marknadens bästa SUV.

Den är inte bara riktigt trevlig att titta på, utan den är större än sina kusiner. Faktum är att jag och min kollega upplevde utrymmena som närmare VW:s stora SUV Touareg än Tiguan. Redan här hade Skoda Kodiaq samlat två pluspoäng. Exteriört har Kodiaq snygga rena linjer med en front där LED-ljusen accentuerar den kraftfulla grillen på ett riktigt elegant sätt. LED-bakljusen med inlägg av Böhmisk kristall, är riktigt läckra. Ja, exteriört finns inget att anmärka på.

Då man öppnar dörrarna så möts man av en riktigt intelligent detalj som verkligen imponerade på oss alla. Det skjuter ut en skyddslist som täcker dörrkanten (Door Edge Protection) och förhindrar att skada dörren eller andra bilar som står nära. Ytterligare en smart Skoda detalj i mängden av andra man hittar på Kodiaq, som t.ex. paraplyer i dörrsidorna, isskrapa i tanklocket, löstagbar bagagerumslampa med magnetfäste, dubbla handsfack etc. Detaljer som man önskar fler tillverkare anammade.

Förarplatsen är härlig. Underbart sköna stolar i kombination med en härlig ratt med uppvärmning och lättanvända kontroller och en riktigt snygg och genomtänkt instrumentering. Här existerar inga digitala instrument utan tydliga och snygga analoga mätare med ett riktigt bra informationsfönster i mitten. Infotainmentsystemet Skoda Connect som utgörs av en 8” skärm som innehåller massor med funktioner som radio, navigation, telefon, bilinställningar/status, Apple Carplay, Andoid Auto  etc. En annan riktigt smart funktion är att man använder infotainmentsystemet för att överföra rösterna från framsätet till passagerarna i baksätet via högtalarna. Inga mer höjda röster för att göra sig hörd. Briljant!

Baksätet är riktigt bekvämt med ett benutrymme som tillhör bland de bästa jag upplevt. Här kan jag, med mina 197 cm, sitta helt obehindrat bakom min egen framstolsinställning. Två vuxna eller tre barn sitter riktigt bra riktigt länge. På baksidan av framstolarna sitter det utfällbara bord med en utdragbar kopp/burkhållare. Ytterligare en smart lösning från Skoda som gör det mycket skönare för bl.a. barnen vid långfärder. Dessutom är baksätet justerbart längdsledes i den 7-sitsiga varianten och som tillval till nackstöden kan man få utfällbara sidostöd som gör det bekvämare att sova. Skönt!

Man kan välja på 5- eller 7-sitsig modell för ett tillägg på 5.900 kr. Den tredje stolsraden är dock mer anpassade för barn, men en kollega på 168 cm testade det och satt riktigt bra. Bagageutrymmet i den 5-sitsiga modellen är störst i klassen och rymmer hela 720 liter med baksätet uppfällt. Fäller man baksätet så växer utrymmet till gigantiska 2065 liter!!! Motsvarande siffror för den 7-sitsiga modellen är 630 liter respektive 2005 liter. Använder man tredje stolsraden så har man 270 liter kvar att använda. Den elektriska bagageluckan kan öppnas med en svepande rörelse under stötfångaren. Fällning av säten och insteget till tredje raden är riktigt enkelt och lyfter bilens flexibilitet ytterligare.

Alla varianter av Skoda Kodiaq har permanent fyrhjulsdrift med en mängd olika inställningar för off-road körning. Testbilen var utrustad med den härliga 2.0 TDi dieseln på 190 hk och 400 nm vridmoment som kommer att bli volymbilen i Sverige och den som riktar sig mot företagen. Givetvis finns det inställningar för olika körprogram som t.ex. Sport, Comfort, Eco, Off-road etc. Känslan att köra Skoda Kodiaq är härlig. Man sitter högt, färdas oerhört tyst och växlingarna från den fantastiska 7-växlade DSG7 lådan var totalt sömlösa. Mjukt och perfekt i alla lägen. Bilen hanterade de kurviga bergsvägarna på västra Mallorca på ett sätt som gjorde resan till en ren njutning. Detta är bland det bästa jag kört…någonsin!

Skoda Kodiaq innehåller all tänkbar säkerhetsutrustning och förarassistans. Här finns 360 graders kamera, Lane Assist, dödavinkelvarning, automatisk avbländning av helljus, kollisionsvarning, autobroms, varning för fotgängare, sidovarning vid utkörning från parkering, parkeringshjälp etc. Det saknas egentligen ingenting att önska. Att Kodiaq kommer att få toppbetyg av EuroNCAP är ingen vild gissning.

Väljer man till dragpaketet som innehåller en elektrisk ut- och infällbar dragkrok så har man en dragvikt på hela 2500 kg! Till detta kan man välja Trailer Assist som med hjälp av backkameran och styrning via knappen för backspegeln, gör backning med släp så mycket enklare. Jag testade och det var lätt som en plätt!

Grundpriset för testbilen är 312.900 kr vilket är sensationellt bra med tanke på hur mycket bil Skoda Kodiaq är. Vår bil var utrustad med Stylepaketet (328.900 kr), Businesspaketet (13.900 kr) och Dragpaketet (11.500 kr) vilket gjorde den till en komplett bil utan något mer att önska. Visst går det att fylla på med glastak, större ljudsystem etc. för marknadsmässigt mycket låga tillägg, men det känns lite onödigt eftersom bilen redan är riktigt välutrustad i sitt grundutförande.

För att sammanfatta mina intryck av nya Skoda Kodiaq så gör jag det lättast med ett ord: BÄST!

Säljstarten sker i vår och första leveranserna kommer att ske strax innan sommaren 2017. Värd att vänta på!

Håkan Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt