Tesla höjer laddpriset med 25 procent – andra höjningen på kort tid

2021-02-04 12:45  
Laddning vid en V3 Supercharger. Foto: Tesla

I början av veckan blev det dyrare att snabbladda på Teslas Superchargers. Höjningen var på 25 procent och det är andra gången på kort tid som tillverkaren hissar priset.

Uppdaterad

En av de starkaste säljargumenten för Tesla är deras laddnätverk. I dagsläget har tillverkaren 42 stationer med sammanlagt 484 laddare i Sverige – och i år kompletteras de med ytterligare 21 stationer och 250 laddare. Jämför det med Ionity som blott har 23 laddstationer i landet.

Till det kan även nämnas att 72 av de befintliga samt samtliga nya laddare som byggs är av så kallad V3-typ, det vill säga att de klarar av laddeffekter på 250 kW.

Nu i februari höjde Tesla priset från i genomsnitt 2,90 kr/kWh till 3,62 kr/kWh. Det rapporterar svenska Teslaklubben.

Oroande utveckling

Klubben anger att även om det fortfarande är ganska stor skillnad för en laddning på en superchargerstation jämfört med hos exempelvis Ionity, så är utvecklingen oroande. När Tesla började ta betalt låg priset i snitt på 1,90 kr/kWh. Det var 2017. Men nu har två höjningar kommit tätt inpå varandra. Så sent som i oktober hoppade priset upp från 2,56 till 2,90 kr/kWh och nu är det alltså på 3,62 kr/kWh.

Läs mer: Massproducerat batteri kan laddas på fem minuter 

Men även om det finns en oro för att höjningarna kan följas av ytterligare prispåslag på laddning är det ändå förhållandevis billigt att långköra som Teslaägare (gratisladdare är undantagna i denna jämförelse).

Teslaklubben har gjort en jämförelse om att köra en Tesla Model 3 Long Range mellan Stockholm och Göteborg. Om man laddar på Superchargers landar kostnaden på 144 kr om man började färden med fullt batteri. För samma resa men med laddning hos Ionity är priset 240 kr. Skulle färden istället göras i en Volvo S60 som officiellt drar 0,7 l/mil – då får föraren syna ett kvitto på 484 kronor.

Tesla Sverige kommenterar höjningen så här när Ny Teknik tar kontakt:

”Teslas utbredda Supercharger-nätverk är och kommer förbli det mest bekväma, snabba, pålitliga, klimatsmarta och ekonomiska sättet att resa jämfört med andra laddoperatörer och fossilmackar.”

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln angavs fel antal laddstationer.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt